Sukces kampanii Kupuj Nasze.PL
2009-09-25 13:08
Logo Kupuj Nasze.PL © fot. mat. prasowe
Podsumowujące kampanię "Kupuj Nasze.PL - Są powody do dumy" badania TNS OBOP wskazały jak wygląda nasz patriotyzm podczas zakupów oraz do kogo dotarł przekaz akcji. Z rozpoczętą pod koniec marca 2009 roku kampanią zetknęła się blisko połowa Polaków. Porównując z rokiem 2008 więcej jest wśród nich osób z najwyższym potencjałem nabywczym. Na polskość podczas zakupów najmniej zwracają uwagę osoby w średnim i młodszym wieku, mieszkańcy małych miast, uczniowie i studenci.
Przeczytaj także: Wybieramy polskie produkty
fot. mat. prasowe
Logo Kupuj Nasze.PL
Nowa jakość zakupowego patriotyzmu
Jak zauważa Artur Czajka – lider Sektora Badań Konsumenckich w TNS OBOP - podczas robienia zakupów Polacy od kilku lat konsekwentnie kierują się przede wszystkim ceną produktów. Widać jednak, że w tym roku odsetek wskazań na cenę podniósł się, co tłumaczyć można panującym kryzysem i większą skłonnością do ograniczania wydatków. Warto natomiast podkreślić, że wzrosła jednocześnie liczba tych, dla których ważna jest jakość artykułów, które kupują. Jakość jest drugim po cenie, najczęściej wskazywanym elementem, na który zwracamy uwagę podczas zakupów.
Jednym z założeń kampanii była budowa pozytywnego wizerunku polskich produktów oraz umacnianie dumy z tego co polskie. Hasło „Kupuj Nasze.PL” mówi – kupuj polskie produkty, ale tylko wtedy, gdy są one naprawdę dobre. Większa uwaga jaką polscy konsumenci zwracają na jakość produktów pozwala sądzić, że przekaz ten został przez nich dobrze przyjęty.
Liczba osób spontanicznie kierujących się polskim pochodzeniem produktów z każdym rokiem się zmienia. Tuż po naszym wejściu do Unii Europejskiej było ich ponad 13%, dziś odsetek ten jest nieco niższy, widać jednak wyraźnie dużą zamianę jakościową profilu zakupowego patrioty. W porównaniu z latami ubiegłymi, na polskość produktów zwracają uwagę w większym stopniu osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, pochodzące z większych miast, lepiej zarabiające.
Są to osoby, które kiedyś chętniej sięgały po lepiej oceniane produkty zagraniczne. Dziś mając wybór i nie kierując się wyłącznie ceną, częściej wybierają to co polskie. Świadczyć to może z jednej strony o wzroście jakości polskich wyrobów, z drugiej o lepszym ich postrzeganiu. Budowanie pozytywnej percepcji polskich produktów było natomiast jednym z głównych celów przeprowadzonej kampanii.
Kampania „Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy” w założeniach…
Kampania „Kupuj Nasze.PL” od początku obliczona była na długofalowe działania promocyjne i edukacyjne. Trwałą postawę zakupowego patriotyzmu wytworzyć można tylko poprzez systematyczne przypominanie o tym, że warto częściej wybierać to co polskie. Z tego właśnie powodu organizująca program Fundacja nieustannie ponawia tego typu inicjatywy.
Założeniem akcji było uzmysłowienie, że konsumencki patriotyzm ma sens tylko wtedy, gdy poprzez nasze zakupowe decyzje promujemy naprawdę dobre produkty. Tylko taka postawa stymuluje ich rozwój i wpływa na kondycję produkujących je firm, a przez to przekłada się na sytuację całej gospodarki.
Przeczytaj także:
Polacy stawiają na produkty markowe
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Kupuj Nasze.PL, polskie produkty, produkty polskie, produkt polski, zwyczaje zakupowe, marki godne zaufania