eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłDania gotowe: rynek zwolnił

Dania gotowe: rynek zwolnił

2009-09-25 13:48

Przez ostatnie miesiące ubiegłego roku producenci dań gotowych z zapartym tchem śledzili sytuację gospodarczą. Było wiadomo, że jeżeli konsumenci będą rezygnowali z zakupów, to właśnie z produktów bardziej przetworzonych, czyli droższych.

Przeczytaj także: Dania gotowe: sprzedaż wyhamowała

Jesienią 2008 r. prezesi największych firm produkujących wyroby gotowe mogli jedynie próbować zaklinać rzeczywistość, powtarzając jak mantrę: "Kryzys nam niestraszny, ponieważ: rynek rozwija się szybko, jest perspektywiczny, mamy lojalnych klientów, gospodynie przestają gotować i wolą kupić gotowe potrawy itd.". Po kilku miesiącach tego roku producenci mogli odetchnąć z ulgą. Zamiast kryzysu przyszło jedynie spowolnienie gospodarcze. Kłopoty firm okazały się mniejsze niż mogłyby być, gdyby polskiego konsumenta dopadł kryzys, taki jak mieszkańców krajów nadbałtyckich czy Węgier. Co prawda polskim producentom nie pomaga trudna sytuacja na rynku mięsa, warzyw czy opakowań, ale firmy mogą zacząć myśleć nie o tym, jak przetrwać, ale jak się rozwijać.

Zamrożone dania gotowe!

Jak bardzo ucierpiał rynek dań gotowych, pokazują dane firmy badawczej MEMRB. W I półroczu br. wartość rynku dań gotowych w Polsce spadła o 2,3 proc. - ze 151,6 do 148,2 mln zł. Całkowita wartość tego rynku szacowana jest na 300 mln zł, a jego wielkość na ok. 30 tys. ton. Jeżeli w latach poprzednich rynek rozwijał się w tempie ok. 10 proc., to taki spadek przynajmniej niektóre firmy musiały odczuć bardzo mocno. Sytuacja na dynamicznie rozwijającym się do niedawna rynku dań gotowych uległa zmianie. Ten segment produkcji spożywczej przystopował - mówi Marek Piątkowski, prezes Grupy Mispol, do której należy producent dań gotowych Agrovita.

Zdaniem Marka Piątkowskiego, na spowolnienie trendu wzrostowego ma wpływ przede wszystkim niekorzystna sytuacja gospodarcza. Nic nie wskazuje na to, aby do końca roku kondycja rynku dań gotowych miała się zmienić. Powrót do szybkiego wzrostu nastąpi w przyszłym roku - prognozuje prezes Mispolu. Podobnego zdania jest Paweł Nowakowski, prezes Grupy Makarony Polskie, w skład której wchodzi m.in. producent dań gotowych spółka Stoczek. Według niego, trudna sytuacja na rynku dań gotowych utrzyma się przynajmniej do końca roku, mniej więcej wtedy prognozowany jest koniec spowolnienia gospodarczego. Ożywienia na rynku można się spodziewać wraz ze wzrostem optymizmu konsumentów, czyli w II połowie 2010 r. - mówi prezes Makaronów Polskich.

Obecna sytuacja jest więc poważnym testem dla tych, którzy zdecydowali się wejść na rynek dań gotowych, szczególnie jeśli zrobili to tuż przed nadejściem kryzysu. Wiele firm w okresie koniunktury zdecydowało się na wejście w bardzo perspektywiczny rynek dań gotowych. A to spowodowało, że na polskim rynku pojawiła się duża nadprodukcja. Nastąpił spadek marży, w szczególności w segmencie private label - wyjaśnia Paweł Nowakowski. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy mocno spadła także rentowność branży, każdy producent dań gotowych musiał to odczuć. Problemem była nie tylko sytuacja gospodarcza, ale także bardzo mocny wzrost cen mięsa, głównego składnika wielu dań gotowych.
Przeczytaj także: Rośnie rynek dań gotowych Rośnie rynek dań gotowych

 

1 2 ... 4

następna

Górnictwo w kryzysie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: