Komunikacja marketingowa: crossmedia
2009-09-29 00:43
Przeczytaj także: Kreatywność w marketingu
Marketerzy i planerzy mediowi coraz bardziej zdają sobie sprawę, że rosnąca lawinowo ilość informacji w sieci zmniejsza efektywność prowadzonych tam działań marketingowych. Coraz częściej dostrzegają więc potrzebę realizowania wielokanałowej, crossmediowej, zintegrowanej komunikacji marketingowej, w której media elektroniczne wespół z mediami tradycyjnymi tworzą jeden spójny przekaz. Takie wykorzystanie różnorodnych, a zarazem uzupełniających się kanałów komunikacji pozwala dotrzeć nie tylko do konkretnej grupy konsumentów, ale również do dotąd niezagospodarowanych nisz rynkowych. Dzięki takiemu połączeniu można osiągnąć efekt synergii przekazu oraz znacząco wpłynąć na wzrost efektywności całej realizowanej kampanii.Pojęcie crossmedia
Pojęcie crossmedia w branży marketingowej obecne jest od dłuższego czasu, jednak dopiero teraz zyskuje na znaczeniu. Wynika to z faktu, że współcześni konsumenci korzystają równolegle z kilku mediów równocześnie. Dominującym medium (pomijając TV) staje się internet. Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie ING Banku. Internet dla internautów jest głównym źródłem informacji, ważniejszym od telewizji, prasy i radia. Badanie jednak pokazuje, że internauci stali się społecznością medialną, która nie ignoruje tradycyjnych mediów, ale równie chętnie z nich korzysta. Internauci, surfując w sieci, oglądają równocześnie telewizję, słuchają radia, przeglądają gazety.
Crossmedia jest definiowane jako przekaz marketingowy, który jest emitowany w kilku różnych mediach równocześnie, takich jak internet, TV, prasa, radio, outdoor, komórki, dzięki czemu zwiększa się zasięg przekazu docierającego do pożądanej grupy docelowej, a tym samym wzrasta efektywność kampanii reklamowej. Marketerzy optymalizując budżety reklamowe bardzo chętnie korzystają z tego rodzaju narzędzia. Badania, jakie przeprowadziły firmy Eyeblaster oraz TNS, pokazują, że 85 proc. marketerów na świecie dostrzega potencjał integracji kampanii w różnych kanałach medialnych. Z badań wynika, że 67 proc. badanych marketerów obecnie prowadzi kampanie crossmediowe, a 18 proc. badanych potrafi wskazać mocne strony tego rodzaju działań. Jedynie 15 proc. wykazało brak zainteresowania lub pewności co do zalet marketingu opartego na różnych kanałach medialnych. Z przeprowadzonego badania można wywnioskować, że kampanie crossmediowe w przyszłości bez wątpienia będą jeszcze zyskiwać na znaczeniu.
oprac. : Dawid Trzeciak / Marketing w Praktyce