Zwolnienia w firmach: światowe trendy
2009-09-28 12:31
Przeczytaj także: Outplacement, czyli łagodne rozstanie
Z raportu wynika ponadto, że większość organizacji zapewnia odprawy przynajmniej części swoich pracowników, a większość organizacji zatrudniających stu i więcej pracowników oferuje programy outplacementowe dla części odchodzących pracowników.„Obecna sytuacja rynkowa sprawiła, że wsparcie udzielane przez firmy odchodzącym pracownikom staje się niezbędną i wymaganą normą, a nie ponadstandardową opcją – mówi Robert Gasparini, CEO i prezes DBM - Polityka zwolnień jest postrzegana obecnie jako integralna i pełnoprawna część strategii biznesowej firmy, pomagająca chronić jej wizerunek oraz wzmacniać relacje z pracownikami, klientami i akcjonariuszami”.
Polityka zwolnień
W sytuacji, w której organizacje często muszą dostosowywać swoje działania do lokalnych zasad i przepisów, badania pokazują wspólne, nie związane z prawem czy położeniem geograficznym, postrzeganie polityki zwolnień jako niezbędnego elementu całościowego spojrzenia na biznes i rozwijania umiejętności, które mogą pomóc utrzymać i wzmocnić relacje pomiędzy organizacją a jej odmiennymi częściami składowymi.
- Praktycznie wszystkie organizacje zauważają negatywne skutki procesów związanych z redukcją etatów. Szczególnie związane są one ze spadkiem poziomu morale (71%) i zmniejszaniem poczucia lojalności (62%) u pozostających pracowników,
- Dla 95% przedstawicieli działów HR poziom morale wśród pozostających w firmie pracowników jest najważniejszym wskaźnikiem sukcesu procesu restrukturyzacji,
- Tworząc politykę zwolnień, firmy kładą największy nacisk na skupieniu się na odchodzących pracownikach (84%) oraz utrzymaniu morale i zaangażowania pozostałych pracowników (82%), przedkładając to ponad czynniki finansowe, takie jak budżet (68%) i zwrot z inwestycji (40%),
- Większość organizacji (81%) wierzy, że zapewnienie wyższego poziomu świadczeń i wsparcia odchodzącym pracowników ma bezpośredni i najbardziej znaczący wpływ na morale i produktywność pozostających w firmie.
Większość organizacji (85%) zapewnia odprawy przynajmniej części swoim pracownikom, a prawie połowa firm (45%) zapewnia odprawę wszystkim swoim pracownikom, również tym zatrudnionym w niepełnym wymiarze godzin bądź na umowy zlecenia.
- Większość firm (66%) wypłaca całą odprawę jednorazowo zamiast w formie kolejnych miesięcznych wynagrodzeń,
- Połowa (54%) zwiększa kwotę odprawy w przypadku zwolnień, które są wynikiem zmian w organizacjach takich jak: fuzje, przejęcia czy likwidacje,
- Najczęstszymi czynnikami wpływającymi na wielkość odprawy są staż pracy (85%) i zajmowane stanowisko (58%),
- Blisko połowa firm zapewnia prezesom i członkom zarządów oraz dyrektorom odprawy równowartości co najmniej trzytygodniowej pensji za każdy rok pracy, a menedżerom i specjalistom co najmniej dwutygodniową równowartość pensji za każdy rok pracy,
- Większość firm ustala maksymalne odprawy na poziomie dwunastu lub więcej pensji, a minimalne na poziomie przynajmniej 2-4 tygodniowej równowartości wynagrodzenia,
- W niektórych państwach forma odprawy jest narzucona przez lokalne przepisy kodeksu pracy. Największy wpływ mają one w Europie i Ameryce Łacińskiej, gdzie polityka społeczna odgrywa dużą rolę w decyzjach na temat odpraw.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl