Polacy nie boją się zwolnienia z pracy
2009-09-28 13:37
Czy obawia się Pan(i) utraty pracy w związku z obecną sytuacją gospodarczą? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Pandemia COVID-19 zwiększa lęk przed utratą pracy
Według opinii ekonomistów, kryzys gospodarczy obchodzi się z naszym krajem dość łagodnie. Nie zmienia to jednak faktu, że gorsza sytuacja finansowa wielu firm natychmiast wpłynęła na kondycję rynku pracy w Polsce. Kolejne przedsiębiorstwa redukują zatrudnienie, a stopa bezrobocia, według szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej ma w grudniu 2009 wynieść 12,5%, o 3 punkty procentowe więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku.Portal Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych zapytały 3683 internautów, pracowników małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, jak obecna sytuacja gospodarcza, oraz sytuacja na rynku pracy przekłada się na ich decyzje i nastroje zawodowe. Wyniki wskazują, że statystyczny uczestnik badania jest w sprawie swojego miejsca pracy umiarkowanym – ale jednak – optymistą.
Pracy nie straci, ale nie awansuje
fot. mat. prasowe
Czy obawia się Pan(i) utraty pracy w związku z obecną sytuacją gospodarczą?
Pewien optymizm widać także w odpowiedziach dotyczących perspektyw rozwoju zawodowego. Brak zmian w czasie kryzysu należy także zaliczyć do sukcesów - ponad 42% osób zakłada, że ich pozycja na rynku pracy nie zmieni się w najbliższym półroczu. W grupie zdecydowanych optymistów, czyli osób deklarujących, że ich sytuacja zawodowa zmieni się na lepsze (27,7% badanych), więcej było mężczyzn. Blisko jedna trzecia z nich twierdzi, że ich sytuacja zawodowa się poprawi, wśród kobiet taką opinię wyraziło 23% ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Jak, Pan(i) zdaniem, zmieni się Pan(i) pozycja na rynku pracy w ciągu najbliższych 6 miesięcy?
Z badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl i IIBR wynika, że pracujący internauci z dużym dystansem podchodzą teraz do ewentualnej zmiany pracy. Większość, bo prawie 78% ankietowanych, nie planuje w najbliższym półroczu takiego kroku, chyba, że oferta byłaby atrakcyjna. Wtedy – kryzys nie kryzys – rozważyłoby ją niemal 7 na 10 badanych.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl