eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNawigacja satelitarna ma potencjał

Nawigacja satelitarna ma potencjał

2009-10-01 10:38

Przeczytaj także: Nawigacja satelitarna GPS - co jest ważne?


Rok 2012 – dwa nowe systemy nawigacji

Dla przeciętnego użytkownika nawigacji satelitarnej, przełomowy moment nastąpi około roku 2012, kiedy będą dostępne dwa nowe systemy nawigacyjne - Glonass i Galileo. Od tego momentu będzie można korzystać z 2, a nawet 3 systemów równocześnie. Dwukrotne zwiększenie liczby satelitów nawigacyjnych na orbicie Ziemi znacznie poprawi uzyskiwane parametry pomiaru – obecnie pozioma dokładność GPS dla obiektów w ruchu wynosi około 10 – 20 m, a pionowa 8 – 15m. Korzystanie z drugiego systemu obniży te wartości o połowę (dla obiektów nieruchomych nawet do 0,5 – 1 m poziomo i 1,5 – 2 m w pionie). Istnienie kilku systemów znacząco poprawi, choć niestety nie zlikwiduje, problem dostępności i dokładności sygnału w tzw. "kanionach miejskich", w których z powodu wysokich przeszkód jest gorszy sygnał z satelity. Dodatkowo odbiorniki będą mniejsze i z lepszą zdolnością odbioru nawet zakłóconego sygnału.

Ogromny potencjał nawigacji

W Europie GPS znalazło zastosowanie głównie w nawigacji samochodowej, obecnie korzysta z niej niecałe 30% kierowców, liczba ta w roku 2014 może wzrosnąć do 80%. Usługi lokalizacyjne wykorzystujące przede wszystkim telefony komórkowe to kolejny obszar zastosowań nawigacji satelitarnych. Rynek ten do 2013 roku może się powiększyć 25 razy. W przypadku urządzeń do nawigacji samochodowej prognozuje się sprzedaż 50 milionów sztuk do 2020 r. W Polsce nawigacja dość szybko przestała być luksusowym gadżetem. W 2008 r. sprzedano 620 tys. urządzeń nawigacyjnych, co daje 180 % wzrost sprzedaży w stosunku do 2007 r. Polski rynek samych tylko urządzeń PND (Portable Navigation Device) wart jest 350-400 mln zł (260 mln w 2007 roku) i nadal rośnie.

Systemy GPS mają również ogromne zastosowanie w zarządzaniu zasobami mobilnymi firm flotowych. Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje możliwości jakie stwarza lokalizacja satelitarna w monitorowaniu i zarządzaniu pojazdami. W naszym kraju w 2007 r. było monitorowanych szacunkowo 66 tys. pojazdów komercyjnych, a w 2008 roku liczba ta wzrosła już do ok. 94 tys. Zakładając średnią roczną cenę usługi można oszacować, że w 2008 roku wartość polskiego rynku monitorowania pojazdów i zarządzania flotą osiągnęła wartość 137 milionów zł. Prognozy przewidują, że pomimo spowolnienia gospodarczego wzrost użytkowników w Polsce w latach 2009 – 2010 nie powinien być mniejszy niż w Europie.

"Urządzenia GPS dość szybko przestały być drogim gadżetem, a stały się podstawowym narzędziem pracy firm flotowych. Obecny kryzys tylko przyśpieszył ten proces i sprawił, że administratorzy flot chętniej korzystają z funkcjonalności jakie oferuje system GPS do zarządzania pojazdami. Dlatego też należy się spodziewać, że w Polsce w 2010 r. ilość pojazdów wyposażonych w urządzenia do monitorowania i zarządzania flotą osiągnie poziom 171 tys., a wartość tego rynku 211 mln zł.” – powiedział Robert Rozesłaniec, Prezes AutoGuard S.A., firmy wykorzystującej systemy pozycjonowania za pomocą urządzeń GPS dla sektora biznesowego.


Przeczytaj także: Nawigacja Mio Moov M Nawigacja Mio Moov M

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: