Spotkanie bezpośrednie czy spotkania w sieci?
2009-10-02 00:48
Przeczytaj także: Grzeczna i skuteczna komunikacja w pracy
Kiedy kontaktować się przez e-mail?
Poczta elektroniczna tym różni się od EMS, że nie ma charakteru mediacyjnego (wiadomość jest przekazywana bezpośrednio na komputer innego uczestnika) i jest asynchroniczna (ludzie odpowiadają, kiedy jest im wygodnie).
Zalety:
W swoim najlepszym wydaniu spotkania e-mailowe mogą:
- zwiększyć udział uczestników, ponieważ każdy odpowiada zgodnie ze swoimi możliwościami i nie jest potrzebne tworzenie harmonogramów,
- przyśpieszać podsumowanie ze względu na szybkość przepływu informacji w sieci,
- ograniczać czas przekazywania dokumentów,
- umożliwić przeprowadzenie szybkiej dyskusji i rozwiązanie wielu mało istotnych lub niejasnych kwestii czy problemów,
- ułatwiać komunikację dzięki potocznemu stylowi pisania oraz
- usprawnić komunikację na różnych szczeblach hierarchii.
W swoim złym wydaniu spotkania e-mailowe mogą:
- ograniczać interakcje między uczestnikami,
- swoją treścią przedstawiać zachowania pozbawione zahamowań lub nieodpowiedzialne, w najgorszym wypadku destrukcyjne, uznawane za obraźliwe,
- być zbyt swobodne,
- zawierać błędy gramatyczne i, co ważniejsze, mogą być pozbawione, z punktu widzenia czytelników, logicznej struktury w postaci nagłówków i akapitów,
- skutkować spóźnioną odpowiedzią lub brakiem odpowiedzi albo
- utrudniać synchronizację z innymi spotkaniami.
Zalety:
Przekazywanie informacji wielu odbiorcom znajdującym się w różnych miejscach.
Wady:
Zazwyczaj wideo jest jednostronne, audio zaś bywa dwustronne.
Kiedy korzystać z telefonicznych połączeń konferencyjnych?
Zalety:
Analogiczne do wideokonferencji. Ponadto połączenia konferencyjne pozwalają na szybszą odpowiedź, niewymagającą czasochłonnych ustawień sprzętu, a także wykorzystują urządzenia ogólnie dostępne, co nie jest regułą w przypadku EMS i wideokonferencji; z tego względu są uważane za skuteczne w sytuacjach, w których wygłaszane opinie są wystarczającą reakcją.
Wady:
Podobne jak w przypadku wideokonferencji: brak komunikacji pozawerbalnej utrudnia interaktywność; nie wiadomo, kto będzie kolejno zabierał głos. Ponadto brak tekstu czy ilustracji utrudnia przekazanie wielu szczegółowych informacji.
fot. mat. prasowe
Więcej informacji i konkretnych wskazówek znajdziesz w przewodniku biznesowym „Organizacja spotkań” (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009). Autorzy książki, M. Munter i M. Netzley, udzielają praktycznych rad dotyczących organizowania konstruktywnych i ciekawych spotkań. Przykłady oraz gotowe do wykorzystania techniki przedstawiono w zwięzły i przystępny sposób. Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.
Przeczytaj także:
Makiawelizm może pomóc w skutecznej komunikacji
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
wirtualne spotkania, kontakty międzyludzkie, kontakty firmowe, komunikacja interpersonalna, kontakty osobiste