Zarządzanie kapitałem ludzkim: 10 trendów
2009-10-07 11:12
Przeczytaj także: Dolny Śląsk: kapitał ludzki 2002-2006
„Polskie firmy chcą szkolić swoich pracowników. Rozumieją, że dobrze wykwalifikowana kadra jest podstawą do osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych i rynkowego sukcesu” - komentuje zestawienie Aleksander Drzewiecki, Prezes House of Skills. „Prezentowane przez nas trendy wskazują na poszukiwanie nowych rozwiązań dotyczących szkoleń – od właściwego wykorzystania dotacji unijnych do wdrażania najnowocześniejszych metod i koncepcji szkoleniowych.”Zdaniem autorów zestawienia, obecnie w firmach nacisk kładziony jest na redukcję kosztów, a na menedżerach odpowiedzialnych za wyniki biznesowe wywierana jest silna presja na wyniki. Jednocześnie długotrwałym problemem firm jest niedobór i rotacja talentów. Rynek pracy nie dostarcza odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – absolwenci nie spełniają oczekiwań pracodawców. Równocześnie wkraczające na rynek pokolenie Y (zwane także 2.0), doskonale porusza się w świecie nowych technologii, dzięki czemu potrafi wykorzystać do zdobywania wiedzy i umiejętności zawodowych nowoczesne metody szkoleniowe oparte na technologii.
Rynek szkoleń w Polsce zdominowany jest obecnie przez konkursy i przetargi na szkolenia dofinansowane z EFS przez Unię Europejską. Dzięki temu pojawiają się nowe podmioty, które chcą szkolić swoich pracowników.
Dzięki własnym doświadczeniom szkoleniowym House of Skills oraz analizie kilkunastu badań polskich i zagranicznych, m.in. Deloitte i PSZK, KPMG, Trio Management i Nowoczesna Firma, Pracuj.pl, SMG/KRC, Masie Center, Learning Consortium i Blanchard International, powstało zestawienie 10 głównych trendów w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim:
- Rozwijanie pracowników jako strategiczne narzędzie budowania przewagi konkurencyjnej.
- Uzupełnianie braków w edukacji pracowników dzięki wykorzystaniu na szeroką skalę Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Rosnące znaczenie programów zorientowanych na pozyskanie, utrzymanie i rozwój talentów oraz pracowników o wysokim potencjale.
- Indywidualizacja procesu rozwojowego.
- Digitalizacja szkoleń: rosnąca popularność e-learningu, webinariów (internetowe seminaria) oraz klas wirtualnych.
- Przekazanie pracownikom odpowiedzialności za proces ich kształcenia: samouczenie oraz zdobywanie indywidualnych, społecznych i praktycznych kompetencji poprzez pracę z innymi ludźmi w grupie.
- Wzajemna wymiana wiedzy między wszystkimi pracownikami bez względu na zajmowane stanowisko jako coraz ważniejsza forma podnoszenia kompetencji.
- Wzrost znaczenia rozwoju menedżerów i liderów.
- Interaktywność procesu kształcenia dzięki wykorzystaniu gier i symulacji biznesowych.
- Wzmocnienie roli menedżerów w rozwoju pracowników, od coachingu zewnętrznego do wewnętrznego.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl