Produkty finansowe: co wybierają internauci?
2009-10-10 00:53
Przeczytaj także: 94% Polaków posiada konto bankowe
Z badania Acxiom wynika, że 88,1% internautów posiada konto w banku, a kolejne 5,1% planuje je założyć w ciągu 3 miesięcy od przeprowadzenia badania. Natomiast prawie połowa ankietowanych (46,9%) ma internetowe konto bankowe, a kolejne 7,6% rozważa jego założenie. Do konta z reguły jest wydawana karta płatnicza / bankomatowa. Posiada ją aż 65,1% internautów objętych badaniem.Najpopularniejszym produktem kredytowym jest pożyczka gotówkowa. Jej posiadanie deklaruje trzech na pięciu badanych (62,3%) w analizowanej grupie, a kolejne 13,2% zamierza ją wziąć w najbliższej przyszłości.
Drugim pod względem popularności instrumentem finansowym jest kredyt ratalny. Jego posiadanie sygnalizuje 17,1% badanych, a kolejne 5,8% chce go wziąć w ciągu 3 miesięcy.
Kolejnym ważnym produktem finansowym jest ubezpieczenie na życie. Jego posiadanie deklaruje co trzeci badany (29,9%), a dalsze 7,7% chce się ubezpieczyć w najbliższym czasie.
Aż 11,3% internautów, posiada lokaty, a dalsze 7,2% chce je założyć. Natomiast penetracja kredytu mieszkaniowego wynosiła 8,5%, przy prawie 5% osób deklarujących chęć jego posiadania w najbliższych 3 miesiącach.
Na koniec warto wspomnieć o produktach cieszących się najmniejszym zainteresowaniem, czyli jednostkach funduszy inwestycyjnych i akcjach. Udział tych produktów w portfelach internautów to odpowiednio 7,1% i 5%, przy minimalnym zainteresowaniu ich nabyciem w przyszłości.
Popularność pożyczki gotówkowej może potwierdzać fakt, że generalnie gospodarstwa domowe nie ograniczyły wydatków np. na dobra trwałego użytku, które nawet wzrosły w ujęciu rocznym 2007/2008 (dane GUS). Natomiast mniejsze zainteresowanie produktami wysokiego ryzyka inwestycyjnego jest zrozumiałe w obecnym okresie.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono na próbie 27 tys. respondentów, którzy wypełnili elektroniczną wersję Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług – OKPiU firmy Acxiom.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl