Czym jest kultura korporacyjna?
2009-10-19 12:02
© fot. mat. prasowe
Czy twoja firma ma własną kulturę korporacyjną? Prosta odpowiedź na to pytanie brzmi: "Tak". Odpowiedź bardziej złożona: "Nawet w większym stopniu, niż ci się wydaje". Czy ci się to podoba czy nie, za każdym razem, kiedy co najmniej dwie osoby spotykają się, żeby wspólnie coś zrobić, pojawia się kultura.
Przeczytaj także: Jak motywować pracownika?
Większość ludzi uważa, że kultura to zbiór podstawowych, w większości niewypowiedzianych przekonań, wartości, paradygmatów itd., o których James Belasco, Warren Bennis, Jim Collins, Steven Covey, Peter F. Drucker, Gareth Morgan, Peter Senge, Margaret Wheatley i inni nauczali nas w ciągu ostatniej ćwierci XX wieku.Zgadzamy się. Ale to, co oni nazywają kulturą korporacyjną, my nazwiemy Orgiem, Organizacyjnym Smokiem. Jeśli spróbujesz wprowadzić lub – co jeszcze trudniejsze – utrzymać zmianę wbrew kulturze organizacji, zmiana ta przetrwa tylko do momentu, kiedy Org znów zgłodnieje. Nieważne, ile zapłacisz doradcom, konsultantom, nieważne, jak bardzo energiczny i oświecony jest twój program szkoleń, i tak wszelkie próby zmian dokonają żywota w układzie trawiennym Orga. Nie wystarczy pompować pieniądze w kulturę firmy, nie wystarczy odbywać rytuały szkoleniowe, rano i tak znajdziesz same okruszki na podłodze biura, staniesz w bezradnym geście rozpaczy, wygrażając pięścią i krzycząc: „Org!”. To na nic – on ma mocny sen.
Co mamy na myśli, mówiąc o zmianie? Na przykład dziesięcioprocentowy wzrost zysków albo oszczędność kosztów. To jest właśnie zmiana. A co powiecie na zmniejszenie rotacji i powstrzymanie wyciekania kapitału intelektualnego? To też jest zmiana. Każde działanie umożliwiające poprawę lub modyfikację sytuacji, w której znajdujecie się w danym momencie, to zmiana. Każda próba, którą podejmiecie w celu zmiany organizacji lub osiąganych przez nią wyników, z założenia jest pozytywna. Gdybyż tylko udało się sprawić, aby wszystko działało konsekwentnie, według założeń. Jednak, o czym wie każdy biznesmen, czasem wszystko rzeczywiście tak działa, ale bardzo często nie.
Czy twoja firma ma cyniczną kulturę korporacyjną?
Czy zdarza się, że niektóre inicjatywy zmian udają się znakomicie? No jasne, że tak. Czy istnieją znakomite programy szkoleniowe i rozwojowe? Oczywiście, że istnieją. Czy zdarza się, że wprowadzone zmiany organizacyjne przetrwały przez dłuższy okres? I owszem. A czy są organizacje, w których mamy do czynienia ze wspaniałym przywództwem? Bez wątpienia. Dlaczego czytasz tę książkę? Prawdopodobnie dlatego, że nie potrafisz, zupełnie szczerze i z przekonaniem, odpowiedzieć twierdząco na pierwsze cztery pytania w odniesieniu do swojej firmy albo zarządzasz jedną z tych znakomitych, superefektywnych organizacji, które bezustannie dążą do jeszcze większej doskonałości.
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
kultura korporacyjna, efektywność pracy, motywowanie pracowników, metody motywacyjne