Inflacja IX 2009
2009-10-15 12:34
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2008-2009 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Inflacja VIII 2009
Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe opłaty związane z transportem (o 0,8%) oraz spadek cen żywności (o 0,3%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 pkt proc. i 0,06 pkt proc. Wzrost cen odzieży i obuwia (o 1,7%) podwyższył ten wskaźnik o 0,08 pkt proc.W III kwartale br. w stosunku do kwartału poprzedniego, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,1% (w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r. spadek o 3,5%). Podniesiono opłaty związane z transportem oraz ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (po 3,6%). Obniżyły się ceny żywności i napojów bezalkoholowych (o 2,7%), a także ceny odzieży i obuwia (o 2,6%).
fot. mat. prasowe
Dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2008-2009
Wrzesień to czwarty z kolei miesiąc, w którym obniżyły się ceny żywności (o 0,3% wobec 1,5% w sierpniu br.). Najbardziej potaniały owoce (o 6,3%), w tym jabłka – o 21,4%. Rosnący import nadal wpływał na spadek cen cukru na rynku detalicznym (3,2% wobec 2,6% w ub. miesiącu). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za drób (o 2,6%) i mąkę (o 0,6%). Obserwowany spadek cen surowców oleistych przełożył się na dynamikę cen olejów roślinnych, za które we wrześniu br. należało zapłacić o 0,5% mniej niż w poprzednim miesiącu. Wysoka podaż tańszego mięsa z importu wpłynęła na ceny mięsa wieprzowego, które obniżyły się o 0,3%. Spadkowa tendencja cen zbytu spowodowała, że wrzesień to kolejny miesiąc, w którym mniej należało zapłacić za sery i mleko (po 0,2%). Warzywa były droższe o 2,5%. Wyższe ceny zbytu przełożyły się na dalszy wzrost cen masła na rynku detalicznym (o 0,5%). Podrożały ryby i jaja (po 0,3%), a także wędliny (o 0,2%). Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły przeciętnie o 0,3%, w tym kawy – o 0,6%, herbaty – o 0,2%, a wód mineralnych lub źródlanych – o 0,1%. Ceny soków nieznacznie obniżyły się (o 0,1%). Za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,5% więcej niż w poprzednim miesiącu. Zanotowano niewielki wzrost cen napojów alkoholowych (o 0,1%).
Wprowadzenie na rynek nowej kolekcji sezonowej spowodowało, iż we wrześniu br. ceny obuwia były wyższe o 2,1%, a odzieży – o 1,6%.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl