Siła reklamy a wybór marki
2009-10-27 02:55
Przeczytaj także: Reklama tradycyjna a marketing internetowy
Jeśli zaś chcemy, aby odbiorcy uważniej reklamy oglądali, to dobrze jest przekazać w nich np. nową informację na temat produktu. Fakt, że związek osoba - marka decyduje o ogólnym nastawieniu do tego, co jest oglądane i rzecz jasna o tym, czy odbiorca zechce coś później kupić, również nie wydaje się odkrywczy. Podobnie jak fakt, że to, czy chcemy po coś w sklepie sięgnąć, czy też nie, zależy od tego, czy kupić to coś w ogóle warto – czyli od samego produktu, jego cech i właściwości. Można by zatem wiedzę płynącą z najnowszych odkryć badawczych podsumować cynicznie w kilku obserwacjach – zaleceniach w rodzaju:
- ludzie kupują to, co jest warte kupienia
- ludzie kupują od tych, których lubią i którym ufają
- ludzie lubią oglądać „fajne reklamy”, którym towarzyszy dobra muzyką
- „fajne reklamy” pokazują ludzi
Cynizm nie jest chyba jednak na miejscu – wspomniane badania pochłaniają rokrocznie miliony dolarów, euro, jenów czy złotówek – już więc same koszty związane z nimi obligują do szacunku i traktowania ich wyników poważnie. Wyniki badań pretestowych wkomponowywane także bywają w niezwykle zaawansowane modele ekonometryczne, których zadaniem jest maksymalizowanie prawdopodobieństwa postawienia trafnej prognozy w rodzaju: „w jaki sposób dany spot przełoży się na wielkość sprzedaży w ciągu najbliższych trzech miesięcy”. Tego rodzaju aparatura epistemologiczna również nie należy do najtańszych, a zatem również domaga się traktowania zupełnie serio.
Pomijając jednak drobne złośliwości, warto zauważyć, że wiedza niezbędna do zgodnego z najnowszymi tendencjami zarządzania marką i jej komunikacją wydaje się być coraz bardziej rozproszona, coraz pełniejsza znoszących się sprzeczności i coraz trudniejsza do stosowania w praktyce. Zastanawiając się nad tym fenomenem, trudno się oprzeć pokusie postawienia następującej hipotezy sformułowanej w postaci następującej zależności: im więcej marketerzy wydają pieniędzy, próbując zrozumieć sposób podejmowania przez konsumentów decyzji, tym bardziej alienują się od otrzymywanych wyników badań zapominając, że wyniki te dotyczą ich samych, w tym samym stopniu co konsumentów.
oprac. : Marek Staniszewski / Marketing w Praktyce