Nastroje gospodarcze: wciąż żyjemy nadzieją
2009-10-19 13:35

ZEW © fot. mat. prasowe
Badania konsumentów i przedsiębiorców w rozmaitych państwach świata wykazują w ostatnich miesiącach coraz większy rozdźwięk między ich oczekiwaniami a ocenami bieżącej sytuacji. Ostatnie miesiące tego roku muszą przynieść zatarcie tej różnicy, by można potwierdzić przezwyciężanie kryzysu.
Przeczytaj także: Państwa UE: wskaźnik zaufania w 2008 r.
Opublikowany w środę (14.10.2009 r.) wrześniowy indeks zaufania japońskich konsumentów, wyrażający ich oczekiwania w perspektywie 6 kolejnych miesięcy, dotyczące między innymi dochodów, skłonności do zakupów dóbr trwałego użytku, czy sytuacji na rynku pracy, wzrósł do najwyższego poziomu od 23 miesięcy. Charakterystyczny był przy tym spadek wskaźnika dotyczącego skłonności do zakupów przy poprawie ocen dotyczących przewidywanych dochodów. To może być pochodną obecnej trudnej sytuacji konsumentów w Kraju Kwitnącej Wiśni, którzy o przyszłych wydatkach myślą w oparciu o swoje aktualne położenie.fot. mat. prasowe
ZEW
ZEW
W Polsce też są różnice
W Polsce jedną z miar nastrojów konsumentów jest wskaźnik ufności, obliczany przez Główny Urząd Statystyczny. We wrześniu bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej zwiększył się do minus 19,2%. To poziom o 11,1 pkt proc. wyższy niż w marcu tego roku, kiedy odnotował minimum. Jednocześnie zbliżył się do poziomu ze stycznia tego roku. Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, dotyczący oczekiwanych w najbliższych miesiącach tendencji w zakresie konsumpcji indywidualnej, podniósł się do minus 27,9%. Był tym samym o 14,3 pkt proc. wyższy niż w tegorocznym dołku i najwyższy w tym roku.
W rozwiniętych państwach dysproporcje są jeszcze większe niż u nas. Wrześniowe badanie przeprowadzone przez Conference Board wykazało spadek bieżącego indeksu zaufania amerykańskich konsumentów do 22,7 pkt z 25,4 pkt w sierpniu i 21,9 pkt w marcowym dołku. Natomiast indeks oczekiwań konsumentów spadł w minionym miesiącu, ale i tak pozostał znacznie powyżej poziomu z lutego, kiedy ustanowił tegoroczne minimum (27,3 pkt). Ostatnio tak duża dysproporcja między oczekiwaniami i bieżącymi ocenami wystąpiła w 1992 r. Natomiast październikowy indeks nastrojów amerykańskich konsumentów Uniwersytetu Michigan, który poznaliśmy 19.10.2009 r., przyniósł spadek zarówno indeksu oczekiwań, jak i ocen bieżącej sytuacji. Pierwszy obniżył się do 67,6 pkt z 73,5 pkt we wrześniu, drugi – do 72,1 pkt z 73,4 pkt.
Przeczytaj także:
Expander: indeks koniunktury IX 2011

oprac. : Krzysztof Stępień / expander
Więcej na ten temat:
nastroje gospodarcze, nastroje konsumenckie, nastroje konsumentów, kryzys gospodarczy na świecie