Marketing zintegrowany w Polsce
2009-10-22 01:02
Przeczytaj także: Marketing bezpośredni zwalnia
Równocześnie warto zwrócić uwagę na fakt, iż znaczna część spośród osób, które miały kontakt z kanałami Marketingu Zintegrowanego (MZ) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy deklaruje, iż jest to kontakt relatywnie częsty biorąc pod uwagę charakter tych mediów. I tak w przypadku ulotek reklamowych oraz sms-ów można mówić o stałym, niemal codziennym kontakcie w przypadku blisko połowy populacji 15-75 lat: co najmniej raz w tygodniu ulotki reklamowe docierają do 49% (10 mln osób) spośród wszystkich ich odbiorów, zaś SMS-y reklamowe do 55% (6,8mln) wszystkich odbiorców SMS-ów reklamowych. Telefony reklamowe odbierane są co najmniej raz w tygodniu przez blisko 1,7 mln osób. Z infolinii telefonicznych – wymagających aktywności ze strony konsumentów – korzysta co najmniej raz w miesiącu około 1 mln osób.
W badaniu poruszony został także aspekt e-commerce i to zarówno w rozumieniu zakupów bezpośrednio dokonywanych przez Internet jak również zakupów dokonywanych tradycyjnie, natomiast poprzedzonych szukaniem informacji w Internecie.
Biorąc pod uwagę Internautów - stanowiących obecnie prawie 50% populacji, czyli około 14,9 mln i stale zwiększających swą liczebność – ponad 1/3, czyli 37,5% dokonała zakupu przez Internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Analizując liczby bezwzględne widać, że liczebność kupujących w Internecie wynosi około 5,6 mln.
W ciągu ostatniego miesiąca zakupów przez Internet dokonało odpowiednio 19,5%, a aż 30,8% poprzedziło zakupy drogą tradycyjną szukaniem informacji w Internecie. Najczęściej kupowane w ten sposób są odzież/bielizna/buty, książki oraz kosmetyki. Oczywiście procent poszukujących przed zakupem informacji w Internecie jest wyższy wśród osób będących potencjalnie zainteresowanych daną kategorią (np. wśród użytkowników) niż w grupie wszystkich Internautów. I tak np. w grupie osób poszukujących w Internecie informacji przed zakupem, 10% osób poszukało takiej informacji przed zakupem gry komputerowej. Natomiast w grupie posiadających konsole do gry, odsetek ten wzrasta do 28%. Należy przy tym pamiętać, że są to dane dotyczące jednego miesiąca (pytanie dotyczyło ostatniego miesiąca) - w dłuższej perspektywie czasowej zapewne byłyby to oczywiście wyższe wartości.
Informacje o badaniu
Badanie TGI obejmuje około 4000 marek z ponad 320 kategorii na próbie 36 000 respondentów rocznie, a prezentowane wyniki z czerwca 2009 objęły 3 091 osób. Próba jest imienna, reprezentatywna dla populacji osób w wieku 15-75 lat. Pod uwagę branych jest kilkanaście grup produktów szybkozbywalnych (FMCG) oraz pokaźna grupę produktów z kategorii dóbr trwałego użytku (Durables). Oprócz wypełnienia ankiety TGI badani biorą udział w bezpośrednim wywiadzie ankieterskim, w trakcie którego realizowane jest badanie internetowe NetTrack, które pozwala m.in. na monitorowanie liczby osób korzystających z Internetu, czasu i sposób, w jaki z niego korzystają.
![5 trendów marketingowych na 2025 rok [© Freepik] 5 trendów marketingowych na 2025 rok](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/trendy-marketingowe/5-trendow-marketingowych-na-2025-rok-263397-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl