Inflacja I-VI 2009: ujęcie terytorialne
2009-10-26 02:10
Przeczytaj także: Inflacja IX 2009
Znaczny wzrost (o 7,1%), a także wyraźne zróżnicowanie terytorialne odnotowano w zakresie dynamik cen towarów i usług związanych z transportem. Istotny wpływ na dynamikę cen w zakresie transportu miał wzrost cen paliw (o 12,5%). Cena benzyny bezołowiowej, 95-oktanowej wzrosła w analizowanym okresie od 16,1% w województwie lubelskim do 25,2% w województwie świętokrzyskim.
Struktura handlu detalicznego, a kształtowanie się poziomów cen konsumpcyjnych
Poziomy i dynamiki cen wybranych do analizy produktów wykazują nieznaczne zróżnicowanie ze względu na rodzaj punktu sprzedaży. Nieco niższe średnie ceny dla większości badanych produktów (ok. 76%) zanotowano w sklepach wielkopowierzchniowych. W tej kategorii sklepów odnotowano także nieznacznie niższe dynamiki cen w okresie styczeń-czerwiec 2009 r. dla ok. 61% wybranych artykułów.
Za mięso wieprzowe z kością (schab środkowy) w badanym okresie konsumenci płacili w sklepach wielkopowierzchniowych średnio o 2,9% więcej, niż w pozostałych punktach sprzedaży. W obu typach sklepów odnotowano wzrost cen tego artykułu, średnio o 6,9% w sklepach o dużej powierzchni i o 7,0% w pozostałych punktach notowań. Również za kiełbasę „Żywiecką” w sklepach wielkopowierzchniowych należało zapłacić więcej niż w pozostałych punktach sprzedaży (o 13,3%). Szybszy wzrost cen tej kiełbasy zaobserwowano w sklepach o dużej powierzchni – średnio o 4,6%, wobec 3,9% w pozostałych punktach sprzedaży.
Wśród produktów mleczarskich klienci sklepów wielkopowierzchniowych płacili mniej niż klienci pozostałych rodzajów sklepów np. za śmietanę homogenizowaną o zawartości 18% tłuszczu (o 7,9%), mleko krowie o zawartości 3-3,5% tłuszczu (o 6,7%) oraz masło (o 2,3%), a więcej za ser twarogowy półtłusty (o 3,3%) i ser „Edamski” (o 1,9%).
Wśród owoców i warzyw w badanym okresie zanotowano największy spadek cen sałaty – o 49,8% w sklepach wielkopowierzchniowych oraz o 39,4% w pozostałych punktach sprzedaży.
Banany podrożały o 37,1% w sklepach wielkopowierzchniowych oraz o 33,7% w pozostałych rodzajach sklepów, natomiast pomarańcze – odpowiednio o 29,0% i o 16,3%. Klienci sklepów wielkopowierzchniowych płacili za nie o 16,8% mniej niż klienci pozostałych rodzajów sklepów.
Średnie ceny cukru były niższe w sklepach wielkopowierzchniowych niż w pozostałych sklepach (średnio o 5,2%), z wyjątkiem województwa opolskiego. W obu grupach sklepów zaobserwowano znaczny wzrost cen tego artykułu we wszystkich województwach. Najwyższy wzrost cen cukru zanotowano w województwie śląskim w grupie sklepów wielkopowierzchniowych (o 25,6%).
Wśród napojów bezalkoholowych średnie ceny herbaty „Madras” kształtowały się na niższym poziomie w sklepach wielkopowierzchniowych, niż w pozostałych punktach sprzedaży (o 7,6%). Największy spadek cen zaobserwowano w mniejszych sklepach w województwie warmińsko-mazurskim (o 8,0%), a największy wzrost w sklepach wielkopowierzchniowych w województwie lubelskim (o 32,4%).
Spośród artykułów nieżywnościowych, za pastę do mycia zębów w badanym okresie klienci sklepów wielkopowierzchniowych średnio płacili mniej niż klienci pozostałych punktów sprzedaży (o 8,6%). Ceny tego produktu szybciej rosły w sklepach wielkopowierzchniowych (średnio o 4,2% wobec 1,1% w pozostałych).
Średnie ceny proszku do prania, były wyższe w sklepach wielkopowierzchniowych, niż w pozostałych rodzajach sklepów. Najszybciej ceny rosły w województwie łódzkim w sklepach wielkopowierzchniowych (o 18,4%), natomiast największy spadek cen zanotowano w województwie kujawsko-pomorskim (o 6,6%) w tej samej grupie sklepów.
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
![Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację [© Voyagerix - Fotolia.com] Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/wydatki-Polakow/Pandemia-hamuje-konsumpcje-i-rozpedza-inflacje-238985-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl