Dojazdy do pracy w 2006 r.
2009-10-26 09:48
Jednym z podstawowych kryteriów delimitacyjnych są przepływy ludności, a wśród nich dojazdy do pracy. Praktyka statystyczna wielu krajów wskazuje, że informacje o dojazdach do pracy są najczęściej wykorzystywanym, a czasem wyłącznym, źródłem wiedzy o związkach łączących składniki przestrzeni społeczno-ekonomicznej - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Mobilność - przeprowadzki Polaków
Potrzeba pozyskania danych dotyczących dojazdów, zwłaszcza w kontekście wypracowania narzędzi analitycznych służących delimitacji przestrzeni, stała się inspiracją do podjęcia próby określenia możliwości oszacowania natężenia i kierunków dojazdów do pracy przy wykorzystaniu tzw. źródeł administracyjnych. Prace w tym zakresie podjęto i zrealizowano w Ośrodku Statystyki Miast Urzędu Statystycznego w Poznaniu.Cel i wybrane wyniki badania
Badanie miało na celu uzyskanie szacunkowych danych przedstawiających natężenie oraz kierunki przepływów ludności związanych z zatrudnieniem na potrzeby delimitacji przestrzennej. Jego wyniki dotyczą zbiorowości pracowników najemnych, którzy dojeżdżają do pracy poza gminę zamieszkania.
W końcu 2006 roku w Polsce ponad 2,3 mln osób pracowało poza gminą zamieszkania, co stanowiło około 25% ogółu pracowników najemnych. Rozmiary i natężenie dojazdów wykazują znaczne zróżnicowanie przestrzenne, którego poziom związany jest z rozpatrywanym przekrojem terytorialnym, czyli różni się w zależności od tego, czy uwzględnia się województwa, podregiony, powiaty bądź gminy.
Udział osób dojeżdżających, mieszkających w danym województwie, w stosunku do ogółu dojeżdżających w Polsce wahał się od 1,4 % (podlaskie) do 16,8 % (śląskie). Do grupy województw z udziałem większym niż 10 % należały ponadto: wielkopolskie (11,5%), mazowieckie (11,3%) i małopolskie (10,1%).
W przekroju poszczególnych województw najwyższy udział dojeżdżających do pracy w ogólnej liczbie pracowników najemnych wystąpił w województwie podkarpackim, a najniższy w województwie podlaskim. Wyższy od przeciętnego w skali kraju udział liczby dojeżdżających do pracy w liczbie pracowników najemnych występował w województwach: podkarpackim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim, opolskim i świętokrzyskim.
W zbiorowości podregionów skrajne wartości udziału dojeżdżających do pracy w ogólnej liczbie pracowników najemnych wystąpiły w podregionie m. Warszawa i podregionie oświęcimskim.
Zdecydowanie największe strumienie dojeżdżających do pracy kierują się w stronę dużych ośrodków miejskich. Wyraźnie największym natężeniem przepływu w obu kierunkach charakteryzują się gminy o relatywnie bogatej infrastrukturze gospodarczej. Są to głównie gminy sąsiadujące z dużymi miastami (wchodzące w skład „aglomeracji”).
Źródło danych i metodyka ich opracowania
Źródłem informacji służących do oszacowania skali i kierunków przepływu ludności związanego z zatrudnieniem były zbiory systemu podatkowego urzędów skarbowych za rok 2006, gromadzone w bazie POLTAX (z PIT-11/8B i PIT-40), udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Metodyka badania została określona na podstawie przeprowadzonych wcześniej prac studialnych „Przepływy ludności związane z zatrudnieniem w województwie wielkopolskim w 2004 r.”, które wykonano również w Urzędzie Statystycznym w Poznaniu. Tym razem - w skali kraju - badane były przepływy osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy według stanu w dniu 31 XII 2006 r.
Implementacji projektu dokonano przy pomocy systemu zarządzania bazami danych programu SAS i Microsoft Access. Zaimportowano 401 plików zawierających dane z formularzy PIT-11/8B i PIT-40, otrzymując bazę danych do dalszego przetwarzania. Przyjęte założenia pozwoliły na utworzenie unikatowego zbioru podatników, dla których źródłem przychodu w 2006 r. była praca najemna. Z otrzymanej bazy danych pracowników najemnych liczącej niemal 9,5 mln rekordów (podatników) wyodrębniono podzbiór osób, dla których gmina zamieszkania była inna niż gmina miejsca pracy i równocześnie informacja o zwiększonych kosztach uzyskania przychodu oraz ich wysokość odpowiadały kwocie przysługującej osobie dojeżdżającej do pracy w 2006 r. (w myśl stosownych przepisów Ministerstwa Finansów).
Przeczytaj także:
Mobilność przyczyną frustracji pracowników?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
społeczeństwo, mobilność, przepływ ludności, dojazdy do pracy, pracownicy najemni