Sezon turystyczny 2009: podsumowanie
2009-10-29 09:57
Liczba osób w rezerwacji - udział procentowy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Turystyka wśród internautów w 2008
Tegoroczne TOP kierunki to Egipt, Grecja, Turcja i Tunezja. Średnia cena 4824 zł. Najczęściej latano samolotami, wybierano hotele z 4 gwiazdkami i opcję pobytową All Inclusive. Klienci internetowi najchętniej sięgali po oferty Itaki, a najwyżej oceniali rezydentów i ofertę katalogową Ecco Travel. Dwa największe portale turystyczne w Polsce, EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonały analizy zachowań i wyborów zakupowych internautów za sezon LATO 2009.ŚWIAT
Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile?
fot. mat. prasowe
Liczba osób w rezerwacji - udział procentowy
Zmienne kursy walut i zawirowania na światowych rynkach finansowych nie wpłynęły na ceny wycieczek. W okresie sezonu letniego ceny wyjazdów utrzymały się na niemal takim samym poziomie jak rok wcześniej, kiedy to nikt nawet nie myślał o kryzysie. Średnia cena rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl wyniosła w tym roku 4824 zł, podczas gdy, w tym samym okresie roku 2008 było to 4612 zł. Różnica, rok do roku, o 212 zł była, zatem niewielka i z całą pewnością nie wpłynęła na decyzje zakupowe Polaków.
Mało tego. Wbrew wszystkim negatywnym informacjom, opatrzonym słowem „kryzys”, najczęściej wybierano oferty drogie, za które trzeba było zapłacić powyżej 5 tys. zł. Takich rezerwacji było w minionym lecie aż 28 proc. Drugie w zestawieniu, to rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Tu współczynnik sprzedaży zatrzymał się na 26 proc. Trzecie miejsce zestawienia to rezerwacje w przedziale 4-5 tys. zł z wynikiem 21 proc.
fot. mat. prasowe
Przedział cenowy
Najwięcej kupujących w prezentowanym okresie, na miesiąc swojego urlopu i wyjazdu wybrało sierpień (27 proc.) oraz lipiec (26 proc.). Turystyczne zakupy na wrzesień dokonało 24 proc., a w czerwcu wyjechało tylko 12 proc. kupujących. Co ciekawe aż 11 proc. kupujących w czasie szczytu sezonowego planowało swoje wakacje na miesiące posezonowe. Większość to zakupy dokonywane w końcu sierpnia i we wrześniu (egzotyka i wchodząca narciarska oferta zimowa).
fot. mat. prasowe
Miesiące wylotów
fot. mat. prasowe
Kierunek POP turystyka
Drugie miejsce na tegorocznej liście zajęła Turcja (19 proc.). Kolejne kraje to Tunezja (14 proc.), Hiszpania (7 proc.), Bułgaria (5 proc.), Włochy (4 proc.), Chorwacja (2 proc.), Austria i Francja (po 1 proc.).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl