eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySezon turystyczny 2009: podsumowanie

Sezon turystyczny 2009: podsumowanie

2009-10-29 09:57

Sezon turystyczny 2009: podsumowanie

Liczba osób w rezerwacji - udział procentowy © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

Umiarkowanie, spokojnie i raczej stabilnie. To najbardziej ogólne podsumowanie sezonu turystycznego LATO 2009 w turystyce wyjazdowej. Za nami okres pełen negatywnych emocji i informacji prasowych z odmianą słowa kryzys przez wszystkie możliwe przypadki. I choć branża odnotowała jedno smutne wydarzenie, jakim zawsze jest upadek touroperatora, to ostatnie lato było dużo lepsze niż początkowe prognozowano - podały portale EasyGo.pl i Wakacje.pl.

Przeczytaj także: Turystyka wśród internautów w 2008

Tegoroczne TOP kierunki to Egipt, Grecja, Turcja i Tunezja. Średnia cena 4824 zł. Najczęściej latano samolotami, wybierano hotele z 4 gwiazdkami i opcję pobytową All Inclusive. Klienci internetowi najchętniej sięgali po oferty Itaki, a najwyżej oceniali rezydentów i ofertę katalogową Ecco Travel. Dwa największe portale turystyczne w Polsce, EasyGo.pl i Wakacje.pl dokonały analizy zachowań i wyborów zakupowych internautów za sezon LATO 2009.

ŚWIAT

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile?

fot. mat. prasowe

Liczba osób w rezerwacji - udział procentowy

Liczba osób w rezerwacji - udział procentowy

Z raportu EasyGo.pl i Wakacje.pl wynika, że rodzinne wyjazdy turystyczne w skaldzie 2+1 i 2+2 zostały stale zdetronizowane na rzecz podróżujących par. Współczynnik statystyczny dla dwójek, za całe lato 2009, wyniósł aż 72 proc. wszystkich dokonywanych rezerwacji. Trójki stanowiły 16 proc. letniej sprzedaży, a czwórki tylko 5 proc. Tyle samo udziału w sprzedaży uzyskali podróżujący w pojedynkę.

Zmienne kursy walut i zawirowania na światowych rynkach finansowych nie wpłynęły na ceny wycieczek. W okresie sezonu letniego ceny wyjazdów utrzymały się na niemal takim samym poziomie jak rok wcześniej, kiedy to nikt nawet nie myślał o kryzysie. Średnia cena rezerwacji w EasyGo.pl i Wakacje.pl wyniosła w tym roku 4824 zł, podczas gdy, w tym samym okresie roku 2008 było to 4612 zł. Różnica, rok do roku, o 212 zł była, zatem niewielka i z całą pewnością nie wpłynęła na decyzje zakupowe Polaków.

Mało tego. Wbrew wszystkim negatywnym informacjom, opatrzonym słowem „kryzys”, najczęściej wybierano oferty drogie, za które trzeba było zapłacić powyżej 5 tys. zł. Takich rezerwacji było w minionym lecie aż 28 proc. Drugie w zestawieniu, to rezerwacje z przedziału cenowego 3-4 tys. zł. Tu współczynnik sprzedaży zatrzymał się na 26 proc. Trzecie miejsce zestawienia to rezerwacje w przedziale 4-5 tys. zł z wynikiem 21 proc.

fot. mat. prasowe

Przedział cenowy

Przedział cenowy

Z analiz wynika, że aż 75 proc. całej tegorocznej oferty letniej to propozycje od 3 tys. zł w górę. W analogicznym okresie roku 2008 te same przedziały wybrało łącznie 72 proc. klientów. Potwierdza to tezę o stabilności w zachowaniach i wyborach klientów kupujących swoje wakacje drogą internetową.

Najwięcej kupujących w prezentowanym okresie, na miesiąc swojego urlopu i wyjazdu wybrało sierpień (27 proc.) oraz lipiec (26 proc.). Turystyczne zakupy na wrzesień dokonało 24 proc., a w czerwcu wyjechało tylko 12 proc. kupujących. Co ciekawe aż 11 proc. kupujących w czasie szczytu sezonowego planowało swoje wakacje na miesiące posezonowe. Większość to zakupy dokonywane w końcu sierpnia i we wrześniu (egzotyka i wchodząca narciarska oferta zimowa).

fot. mat. prasowe

Miesiące wylotów

Miesiące wylotów

Kierunki POP turystyki

fot. mat. prasowe

Kierunek POP turystyka

Kierunek POP turystyka

Z raportu wynika, że Egipt i Grecja. To dwa najbardziej topowe kierunki na letniej liście POP turystyki. Oba kraje przyciągnęły do siebie w minionym sezonie po 23 proc. rezerwujących w Internecie Polaków. W ubiegłym roku było dość podobnie. Egipt przyciągną wówczas 23 proc. klientów, a Grecja o jeden procent mniej.

Drugie miejsce na tegorocznej liście zajęła Turcja (19 proc.). Kolejne kraje to Tunezja (14 proc.), Hiszpania (7 proc.), Bułgaria (5 proc.), Włochy (4 proc.), Chorwacja (2 proc.), Austria i Francja (po 1 proc.).

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: