Handel detaliczny a kradzież towaru 2009
2009-11-12 01:22
Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2008
Polska i Europa Środkowa
Raport podaje, iż światowy kryzys bardzo silnie uderzył w Europę Środkową, co widać również po dużym wpływie kradzieży i pomyłek na wyniki tamtejszych sieci handlowych. Sytuacja Polski na tle innych krajów regionu jest jednak wyjątkowo stabilna. Udział strat w obrotach wzrósł bowiem o 4,4% w porównaniu z 5,1% na Węgrzech, 6,5% w Czechach, 6,7% w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa i Estonia) oraz rekordowym 9,8% na Słowacji.
Choć jak co roku polskie sklepy straciły najwięcej w regionie, bo aż 1,24 mld EUR, to udział tego uszczerbku w obrotach sieci handlowych (1,42%) jest niższy niż w pozostałych krajach regionu. W pozostałych państwach waha się on między 1,44% a 1,47%.
Klienci polskich sklepów okazują się być na tle reszty Europy wyjątkowo uczciwi. W naszym kraju 39,8% strat spowodowanych jest przez osoby z zewnątrz. To najniższy wynik na kontynencie. Kradzieże sklepowe dokonywane przez klientów są największym problemem w Austrii, gdzie stanową aż 56,2% wszystkich strat.
W Polsce wyjątkowo często zdarzają się natomiast niezamierzone pomyłki, które również obniżają obroty sieci handlowych. Tylko u nas i w Czechach stanowią one 18,7% wszystkich strat.
Nieuczciwi pracownicy odpowiadają natomiast w Polsce za 35,6% strat, a zachłanni dostawcy i pośrednicy za 5,9%.
Jak zabezpiecza się najczęściej kradzione produkty?
Bez względu na region geograficzny w sklepach najchętniej kradzione są niewielkie towary o dużej wartości, które łatwo potem odsprzedać. Złodzieje skupiają się więc na konsolach i grach, luksusowych wyrobach kosmetycznych, czy odzieży i akcesoriach znanych marek. Te wszystkie rzeczy łatwo sprzedać choćby na aukcjach internetowych.
Handlowcy od lat są w stanie wskazać towary, które najczęściej padają łupem złodziei, jednak mimo szczególnie wysokiego ryzyka, aż 28% z nich nie jest przez sprzedawcę zabezpieczana.
Wśród najczęściej stosowanych sposobów ochrony są elektroniczne systemy antykradzieżowe (Electronic Article Surveillance — EAS), które stosuje 39,7% sieci. Pozostałe 32,3% to zabezpieczenia bardziej tradycyjne, jak ekspozycja towaru w zamkniętej szafce lub prezentowanie jedynie atrapy właściwego produktu.
Informacje o badaniu
Trzecia edycja Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer) została opracowana przez brytyjski instytut Centre for Retail Research. Do badania przystąpiło 1069 sieci z 41 krajów. Ich łączne przychody ze sprzedaży wynoszą 822,8 mld dol. W tej edycji raportu pojawiły się po raz pierwszy sieci handlowe z Chin, Hongkongu, Maroka, Tajwanu i Turcji. Obejmuje on okres od lipca 2008 r. do czerwca 2009 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl