Normalizacja korzystna dla firm
2009-11-29 00:56
Przeczytaj także: Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora
Dlaczego dowolne jest obowiązkowe?
Zgodnie z zapisami Strategii Lizbońskiej już za rok gospodarka UE ma być najbardziej dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarką świata. Trudny do osiągnięcia w dobie kryzysu gospodarczego cel, ma być łatwiejszy między innymi dzięki systemowi norm. Podstawową zaletą ich stosowania jest budowa Jednolitego Rynku Europejskiego. Firma produkująca dany produkt czy oferująca daną usługę w jednym kraju, może bowiem sprzedawać je w innych państwach wspólnego europejskiego rynku. Dzięki temu cała gospodarka europejska staje się bardziej konkurencyjna, gdyż ułatwiony jest swobodny przepływ towarów i usług.
– Certyfikacja według międzynarodowej normy jest potwierdzeniem, że system danej firmy spełnia wymagania standardu uznanego w skali międzynarodowej. Podnosi zatem zdecydowanie wiarygodność firmy w oczach kontrahentów i otwiera przed nią nowe rynki zbytu – tłumaczy Piotr Popławski. – Zwiększa również efektywność działania organizacji, przyczynia się do sprawniejszej kontroli i redukcji kosztów. W przypadku standardów branżowych, istotną korzyścią jest identyfikacja i ocena ryzyka dla danej firmy – dodaje. Długą listę korzyści płynących z normalizacji podaje prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Według Tomasza Schweitzera przestrzeganie norm może: być elementem marketingu wyróżniającym wyrób na rynku, pomóc obniżyć koszty produkcji i zarządzania przedsiębiorstwem, jak również zapewnić ochronę środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz interesów konsumentów.
– Podstawowymi zaletami normalizacji są jednak : poprawa jakości wyrobów oraz usług poprzez stosowanie sprawdzonych rozwiązań oraz usuwanie barier technicznych w handlu, a więc otwarcie na nowe rynki lokalne i globalne – uważa Tomasz Schweitzer. Dlatego też, mimo, że normalizacja jest dobrowolna, dla firm chcących zaistnieć na światowym, czy europejskim rynku, staje się ona koniecznością.
– Zainteresowanie certyfikacją zdecydowanie rośnie wraz ze wzrostem świadomości potrzeb jakości, bezpieczeństwa i ochrony środowiska wśród przedsiębiorców działających w różnych branżach gospodarki. Pojawia się zatem wiele, nowych standardów zarządzania jakością, głównie dla takich sektorów jak: FMCG, transport i logistyka, czy też branża medyczna – mówi Piotr Popławski.
– Zdecydowanie rośnie również zainteresowanie certyfikacją zintegrowanych systemów zarządzania, co pozytywnie świadczy o świadomości jakościowej polskich firm i kompleksowym podejściu do certyfikacji. Coraz więcej przedsiębiorstw podejmuje też decyzję, by rozszerzyć swoją odpowiedzialność w zakresie bhp o wartości etyczne, które są elementami odpowiedzialności społecznej. Firmy te sięgają po normę SA8000. Certyfikat SA8000 oznacza, że firma zwalcza takie problemy społeczne, jak: praca dzieci, praca przymusowa czy dyskryminacja – dodaje.
Usługi z certyfikatem
Niemal 70 % Europejczyków pracuje w sektorze usług. To część rynku, którą szczególnie interesuje się Komisja Europejska i dla której przygotowała ona największy wachlarz norm. Przykładem może być norma EN 15038:2008 stosowana w branży tłumaczeniowej. Opisuje ona szczegółowo procedury związane z przekładem dokumentów. Określa wymagania dotyczące wszystkich etapów tłumaczenia, począwszy od określenia zasobów ludzkich i technicznych, poprzez system zarządzania realizacją zleceń i jakością, relację z klientem, po kontrolę i weryfikację tłumaczenia. Pozytywnie audyt certyfikacyjny przeszło m.in. Centrum Tłumaczeń pwn.pl, należące do wydawnictwa naukowego PWN SA.
Przeczytaj także:
Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki?
![Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki? [© pixabay.com] Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/certyfikat-CE/Jak-uzyskac-certyfikat-CE-dla-zabawki-235189-150x100crop.jpg)
oprac. : pwn.pl
Więcej na ten temat:
normalizacja, certyfikacja, normy, normy branżowe, certyfikat, certyfikaty, zarządzanie jakością