Normalizacja korzystna dla firm
2009-11-29 00:56
Przeczytaj także: Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora
– Uzyskany przez nasze centrum certyfikat zgodności z normą PN-EN 15038:2006 gwarantuje jakość usług na europejskim poziomie – mówi Aldona Zachura, kierownik sprzedaży i marketingu Centrum Tłumaczeń pwn.pl. – Klient korzystający z naszych usług ma pewność, że obowiązują nas określone procedury zachowań w określonych sytuacjach. Proces świadczenia usługi tłumaczeniowej musi być odpowiednio zaplanowany i zarządzany. Podlega monitorowaniu i kontroli , od pierwszego kontaktu z klientem, poprzez tłumaczenie, aż po kolejne zlecenia – dodaje.
W czasie audytu firma sprawdzana była pod każdym względem. W zakresie zasobów ludzkich oceniono kwalifikacje tłumaczy, sposób ich rekrutacji, doświadczenie, a także jakość dodatkowych szkoleń, które przechodzą. Ważną kwestią był dostęp do oprogramowania oraz źródeł wiedzy (glosariuszy czy słowników). Firma musiała też posiadać system zarządzania jakością oraz opis relacji z klientem, na który składa się m.in.: zachowanie poufności materiałów dostarczonych przez klienta oraz aktualne informacje dla klienta o statusie jego zamówienia.
Jak powstają normy?
Normę PN-EN 15038:2006, która jest polską wersją europejskiej normy EN 15038:2006, opublikował w dniu 9 października 2006 roku Polski Komitet Normalizacyjny. PKN odpowiada bowiem za organizację systemu normalizacji w Polsce. Nie jest on jednak organem administracji rządowej, gdyż zgodnie z europejskimi zasadami jednostka normalizacyjna powinna być niezależna od jakiejkolwiek grupy interesów, w tym administracji rządowej.
– Komitet działa z mocy ustawy, jest więc podmiotem prawa publicznego, a jego działalność jest finansowana z budżetu państwa – wyjaśnia Tomasz Schweitzer. W Polsce powstawanie norm inicjuje 269 Komitetów Technicznych Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Pracuje w nich ponad 6 tysięcy osób – biznesmenów, pracowników naukowych, przedstawicieli administracji rządowej, jednostek badawczych, izb gospodarczych czy organizacji pracowników. W pracy komitetów może uczestniczyć każdy zainteresowany i proponować swoje rozwiązania. Ostateczne decyzje podejmowane są w drodze porozumienia.
– Komitety Techniczne są autonomiczne w zakresie podejmowania tematyki i realizacji przyjętych tematów. Ich działalność wynika z podstawowej zasady normalizacji – dobrowolności – normy tworzą sami zainteresowani na własne potrzeby i z własnych środków. PKN nie ma wpływu na treść merytoryczną Polskich Norm, posiada jednak do ich treści prawa autorskie – mówi Tomasz Schweitzer. Niestety, nad polskimi normami pracuje wciąż zbyt mało biznesmenów. To około jedna trzecia wszystkich specjalistów, podczas gdy w Europie Zachodniej to niemal 90 %. W Polsce szczególnie zainteresowani pracami nad normalizacją są przedstawiciele branż: budowlanej, petrochemicznej, maszynowej czy rolnej.
Przeczytaj także:
Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki?
![Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki? [© pixabay.com] Jak uzyskać certyfikat CE dla zabawki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/certyfikat-CE/Jak-uzyskac-certyfikat-CE-dla-zabawki-235189-150x100crop.jpg)
oprac. : pwn.pl
Więcej na ten temat:
normalizacja, certyfikacja, normy, normy branżowe, certyfikat, certyfikaty, zarządzanie jakością