Jak radzą sobie firmy innowacyjne w kryzysie?
2009-11-19 11:31
Przeczytaj także: Coraz gorsza sytuacja przedsiębiorstw
Podczas, gdy w pierwszej połowie 2009 r. tylko 17% przedsiębiorstw osiągnęło wzrost sprzedaży, to wśród Firm Innowacyjnych było to 48%. Co ciekawe, najwięcej firm, w których sprzedaż wzrosła było wśród małych Firm Innowacyjnych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników) – 62%. Wśród firm dużych odsetek ten wyniósł 57%, a w grupie mikro Firm Innowacyjnych – 50%. Jednocześnie odsetek Firm Innowacyjnych, w których sprzedaż spadła, był niższy niż przeciętnie w sektorze przedsiębiorstw.
fot. mat. prasowe
Jaka była sprzedaż w Pana(i) firmie w 1. połowie 2009 r. w stosunku do tego samego okresu w 2008 r.?
Jaka była sprzedaż w Pana(i) firmie w 1. połowie 2009 r. w stosunku do tego samego okresu w 2008 r.? (% firm)
PKPP Lewiatan wskazuje, iż oznacza to, że inwestycje w innowacje pozwalają firmom na taką poprawę oferty rynkowej, że nawet w okresie kryzysu ich pozycja konkurencyjna wzmacnia się. Mówią o tym same Firmy Innowacyjne. Ponad 80% takich firm twierdzi, że ich inwestycje w innowacje procesowe, produktowe, marketingowe i organizacyjne mają pozytywny wpływ na ich dzisiejszą sytuację. Wyraźnie wskazują, że dzięki tym inwestycjom zrealizowanym w latach 2007-2008 ich pozycja konkurencyjna na rynku poprawiła się (61% firm), wzrosła jakość produktów i usług (41% firm), dzięki czemu mogą oferować lepsze produkty i usługi po porównywalnej do konkurencji cenie, wzrosła liczba klientów (29% firm), wzrosła również jakość obsługi klienta (23% firm).
fot. mat. prasowe
Czy w związku z osłabieniem gospodarczym inwestycje w Pana(i) firmie realizowane są obecnie zgodnie
Czy w związku z osłabieniem gospodarczym inwestycje w Pana(i) firmie realizowane są obecnie zgodnie z planami na 2009 r.?
Według Konfederacji jest to szczególnie ważne dla firm działających na rynku polskim. Wskazują one, że ich konkurencyjność pod względem jakości produktów i usług, nowatorstwa, jakości obsługi klienta, a także pod względem promocji i dystrybucji istotnie wzrosła. Wpływ inwestycji w innowacje na firmy działające na rynkach zagranicznych, jak wynika z badań, jest nieco mniejszy. Wynika to z faktu, iż firmy te innowatorami stały się znacznie wcześniej. Ale oznacza także, że inwestycje w innowacje zawsze mogą podnieść poziom konkurencyjności przedsiębiorstwa.
fot. mat. prasowe
Z jakich źródeł Pana(i) firma finansuje/zamierza finansować inwestycje w innowacje w latach 2009-201
Z jakich źródeł Pana(i) firma finansuje/zamierza finansować inwestycje w innowacje w latach 2009-2010? (% firm innowacyjnych)
![Innowacyjność polskich firm. Niska, ale z potencjałem [© anyaberkut - Fotolia.com] Innowacyjność polskich firm. Niska, ale z potencjałem](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/polskie-firmy/Innowacyjnosc-polskich-firm-Niska-ale-z-potencjalem-217463-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl