Polskie góry: rynek hoteli z potencjałem
2009-11-19 12:34
Przeczytaj także: Rynek hotelowy w II kw. 2009
W raporcie czytamy, iż korzystna sytuacja na rynku hotelarskim Beskidu Śląskiego i Żywieckiego wynika z bardzo dobrze rozwiniętej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej (przede wszystkim narciarskiej), dogodnej i szybkiej komunikacji oraz tradycji uzdrowiskowych. Prognozuje się, że baza ta powinna się nadal powiększać, zwłaszcza o obiekty wyższej klasy.
W miarę dobrze rozwinięta baza hotelarska w Beskidach Centralnych obejmuje na ogół niewielkie hotele zlokalizowane zarówno w miejscowościach typowo turystycznych jak Krynica-Zdrój, czy Sucha Beskidzka, jak i w ważniejszych lokalnych ośrodkach administracyjnych takich jak Andrychów, Nowy Targ czy Nowy Sącz.
Region Beskidu Niskiego z najsłabiej rozwiniętą bazą hotelową charakteryzuje się najniższym wskaźnikiem obłożenia pokoi hotelowych w całych Beskidach. Nie przewiduje się tu większego rozwoju bazy hotelarskiej, gdyż Beskid Niski nie należy do popularnych regionów turystycznych w Polsce. Większe znaczenie mają jedynie dwa uzdrowiska – Iwonicz-Zdrój i Rymanów-Zdrój. Ponadto brak jest szybkich i wygodnych połączeń komunikacyjnych, jak również bazy sportowo-rekreacyjnej.
Obłożenie Hoteli
fot. mat. prasowe
Obłożenie pokoi hotelowych w obiektach położonych w obszarach górskich w latach 2007-2008
Obłożenie pokoi hotelowych w obiektach położonych w obszarach górskich w latach 2007-2008
Od stycznia do końca grudnia 2008 r. w hotelach zlokalizowanych na terenie polskich gór wynajęto około 1.130 tys. pokoi, z czego 23% wynajęli turyści zagraniczni. W stosunku do 2007 r. zanotowano spadek wynajętych pokoi przez turystów zagranicznych o 10,6%, co spowodowane było zmniejszonym ruchem turystycznym (światowy kryzys finansowy). Jednak ogólna liczba wynajętych pokoi wzrosła o 8,3%, co jest z kolei wynikiem zwiększonego popytu na usługi górskich hoteli ze strony turystów krajowych.
Zdaniem ekspertów przedstawione informacje oraz dane szacunkowe Instytutu Turystyki świadczą o spadku odwiedzin turystów zagranicznych w Polsce w pierwszej połowie 2009 r. o 15% w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Prognozuje się, że, podobnie jak na światowych rynkach, ta tendencja spadkowa utrzyma się do końca 2010 r. Jednak spadek liczby turystów zagranicznych powinien zostać zrównoważony wzrostem przyjazdów turystów krajowych, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z usług hoteli w polskich górach.
Oferta Hotelowa
W raporcie czytamy, iż oferta hotelowa obiektów położonych na obszarze polskich gór jest stosunkowo bogata, szczególnie jeśli porównamy ją z zakresem usług świadczonych w hotelach zlokalizowanych w innych regionach turystycznych Polski. Z roku na rok zwiększa się podaż hoteli świadczących usługi z zakresu SPA & Wellness, rekreacyjno-sportowych, czy rozrywkowych.
fot. mat. prasowe
Odsetek hoteli oferujących usługi typu SPA & Wellness
Odsetek hoteli oferujących usługi typu SPA & Wellness
Coraz większym zainteresowaniem cieszy się oferta rekreacyjno-sportowa. Hotele rozbudowują swoje obiekty o zaplecza sportowe, na które składają się zazwyczaj: siłownia, fitness, korty tenisowe, boiska sportowe, ale także basen czy aquapark.
![Rynek hotelowy w Polsce: Niemcy górą [© .shock - Fotolia.com] Rynek hotelowy w Polsce: Niemcy górą](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/baza-noclegowa/Rynek-hotelowy-w-Polsce-Niemcy-gora-128417-150x100crop.jpg)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl