HSBC: polskie firmy wspierają gospodarkę
2009-11-19 13:13
Przeczytaj także: Mikroprzedsiębiorcy w Polsce optymistyczni
„Pozytywne nastawienie i wiara w lepsze jutro pozwalają polskim przedsiębiorstwom przetrwać trudne czasy. Postawa ta będzie zapewne sprzyjała osiągnięciu przez nich sukcesu biznesowego w przyszłości”, mówi Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający pionem bankowości komercyjnej HSBC Bank Polska S.A.
Atrybuty polskich przedsiębiorców
Poproszeni o wybór określeń charakteryzujących ich firmy, polscy przedsiębiorcy wskazali na „myślące przyszłościowo” (40%), „kreatywne” (39%) i „zorientowane na klientów” (38%). Zdaniem HSBC cechy te stanowią dobre podłoże dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce w nadchodzącej dekadzie. Jednak to nie wystarczy – aby przedsiębiorczość kwitła, konieczne jest przeprowadzenie reform ukierunkowanych na zmniejszenie zakresu biurokracji państwowej, z którą borykają się przedsiębiorstwa. 40% respondentów badania wskazało, że rozwiązanie tego problemu jest niezbędne dla dynamicznego rozwoju polskich firm.
W drodze ku przyszłości
„Zawirowania na globalnym rynku finansowym w ciągu ostatnich dwóch lat przyczyniły się do powstania wielu wyzwań, którym europejscy przedsiębiorcy musieli stawić czoła. W tym celu firmy musiały stworzyć i wprowadzić w życie nowe strategie, pozwalające im nie tylko przetrwać recesję, ale także stworzyć lepsze i bardziej odporne na wstrząsy modele biznesowe”, mówi Paweł Kusiak.
Jakie trendy będą miały wpływ na kształt strategii tworzonych przez polskie przedsiębiorstwa? Jednym z nich jest ukierunkowanie na wartość: 51% respondentów badania wskazało, że dążą do stworzenia oferty, która będzie odpowiadała potrzebom klientów chcących dokonywać zakupów wartych swojej ceny. W opinii ekonomistów komentujących wyniki tych badań takie podejście charakteryzuje polskie firmy odnoszące największe sukcesy rynkowe.
Coraz większe znaczenie będzie miała również zaniedbywana dotąd współpraca między biznesem a ośrodkami naukowymi. 52% polskich przedsiębiorstw poddanych badaniu planuje zacieśnienie współpracy z uniwersytetami i szkołami wyższymi. Ekonomiści poproszeni przez autorów raportu o komentarz na ten temat są zdania, że obecnie współpraca między polskimi ośrodkami akademickimi a biznesem jest bardzo ograniczona. Nastawienie przedsiębiorców przebadanych przez autorów raportu pozwala jednak mieć nadzieję, że sytuacja ta ulegnie poprawie.
„W nadchodzącej dekadzie Francja, Niemcy, Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania nadal będą dominującymi siłami na rynku europejskim ze względu na rozmiary ich gospodarek. Jednak przedsiębiorstwa z tych rynków będą czerpały pomysły z doświadczeń firm z krajów takich jak Polska, które dobrze radzą sobie w kryzysie”, podsumowuje Tom Savigar z The Future Laboratory.
Przeczytaj także:
Sytuacja finansowa sektora przedsiębiorstw II kw. 2016
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl