Powierzchnie handlowe w Polsce VII-IX 2009
2009-11-23 13:28
Ewolucja powierzchni handlowej w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Polsce I-VI 2009
W raporcie czytamy, iż deweloperzy przedstawili zrewidowane plany – nowe harmonogramy prowadzenia prac nad projektami, które w wielu przypadkach zostały zmniejszone lub pozbawione mniej dochodowych funkcji.fot. mat. prasowe
Ewolucja powierzchni handlowej w Polsce
fot. mat. prasowe
Podaż powierzchni handlowej w Polsce
Colliers podaje, iż pod względem nowej podaży III kwartał nie przyniósł znaczących zmian na rynku powierzchni handlowych. Dostarczono zaledwie 35 000 mkw w ramach inwestycji raczej o charakterze lokalnym, zwiększając tym samym całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce do 7,16 mln mkw. Największym projektem ukończonym w III kwartale był hipermarket Carrefour zwany także Galerią Zdrój (16 000 mkw powierzchni sprzedaży) w Jastrzębiu Zdroju. Do użytku oddano również Galerię Feniks w Radomiu, nową część Centrum Handlowego Alfa w Olsztynie i Galerię Hosso w Szczecinku.
Na sam IV kwartał planowane jest dostarczenie około 340 000 mkw GLA, z czego blisko 240 000 mkw ma zwiększyć zasoby małych i średnich miast. Spośród 8 największych miast znaczącego przyrostu podaży doświadczy tylko rynek krakowski, gdzie nastąpi otwarcie Galerii Bonarka (92 000 mkw GLA).
fot. mat. prasowe
Wybrane projekty planowane na IV kw. 2009 r.
SYTUACJA NAJEMCÓW
Z raportu wynika, że w III kwartale najemcy byli nadal ostrożni pod względem podejmowania strategicznych decyzji odnośnie nowych lokalizacji. Utrzymywał się wydłużony proces decyzyjny i wysoce selektywne podejście do nowych projektów – pod uwagę brane są topowe centra handlowe w największych miastach.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl