eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBranża PR: nastroje w III kw. 2009

Branża PR: nastroje w III kw. 2009

2009-11-26 00:44

Przeczytaj także: Branża PR: nastroje w II kw. 2009


Jednak w perspektywie roku oceny respondentów nie są już tak dobre. Brak zmian przewidywało 12% badanych w czerwcu i 9% w październiku, poprawę sytuacji zaś – 68% respondentów w badaniu czerwcowym (60% raczej i 8% zdecydowanie) oraz 70% respondentów w badaniu październikowym (57% raczej i 13% zdecydowanie). Prognozy pogorszenia sytuacji na rynku PR w okresie roku wyraziło 16 – 17% badanych w obu falach.

W opinii respondentów z badania czerwcowego najpoważniejszą barierą rozwoju branży PR było zmniejszanie budżetów na działania z tym związane – taką odpowiedź wskazało aż 64% respondentów (44% w październiku). Na drugim miejscu znalazły się przeszkody w postaci: braku zrozumienia specyfiki branży i edukacji na ten temat, deficytu kadry oraz rozproszenia i rozdrobienia firm PR (po 36%). Z kolei według wskazań respondentów z badania październikowego największą barierą rozwoju jest brak zrozumienia specyfiki i niedostateczna edukacja na temat PR (52%). W dalszej kolejności wskazywane były zmniejszanie budżetów na działania PR czy rozproszenie firm PR (22%).

Odnośnie natomiast driverów – czynników, które zwiększają tempo rozwoju branży – można zauważyć, iż zarówno w badaniu czerwcowym, jak i październikowym najczęściej wskazywaną odpowiedzią była profesjonalizacja branży PR i rozwój know – how. Różnica występuje na poziomie odsetków – było to 85% w czerwcu i 65% w październiku. Wśród odpowiedzi badanych z czerwca na drugim miejscu wskazywane było rosnące zapotrzebowanie na usługi branży PR (76%), natomiast w październiku – zwiększanie budżetów na działania PR (39%). W październiku respondenci znacznie rzadziej niż w czerwcu zwracali uwagę na dobroczynny wpływ takich elementów jak: konsolidacja rynku (40% w czerwcu i 9% w październiku), konkurencja zagranicznych firm PR (odpowiednio 36% i 4%) czy krajowych (32% i 0%).

W październikowym zestawieniu PR Index jest wyższy niż w czerwcu o 0,34 punktu. Wpływ miały na to zwiększone w ciągu trzech miesięcy obroty w agencjach oraz – również wyższy – poziom inwestycji. Jednocześnie prognozy na kolejny kwartał są gorsze, niż w czerwcu. Może to być efektem dobrej znajomości branży przez respondentów i świadomości, że to właśnie koniec roku jest okresem, kiedy realizuje się najwięcej projektów, a po którym następuje okres swojego rodzaju zastoju.

fot. mat. prasowe

Porównanie – PR Index

Porównanie – PR Index

Informacje o badaniu
Fahrenheit PR to druga fala zestawienia analizującego nastroje w branży PR; zostało ono przeprowadzone w końcu października metodą wywiadów telefonicznych. Badanie składa się z 29 wykresów, które obrazują sytuację i prognozy dla branży PR w różnych aspektach – w porównaniu z czerwcem 2009. Na podstawie ich poszczególnych wyników ustalono tak zwany PR Index.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: