Handel detaliczny w Polsce ma się dobrze
2009-11-25 13:28
Dynamika handlu detalicznego w Polsce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2008
Pozytywnym zaskoczeniem jest, że Polska na tle innych krajów europejskich wypada zdecydowanie jako jedna z najlepszych, jak wskazują badania instytucji badawcze tj. GUS, CSU, INSS, SUSR, Eurostat. Wyższym udziałem sprzedaży może się pochwalić jedynie Szwecja (źródło: Eurostat).Polska deklasuje pozostałe kraje Europy Środkowej
Prowadzone badania europejskiego sektora FMCG jednoznacznie wskazują, że polska branża sprzedaży detalicznej jako jedyna z Europy Środkowej wykazała wzrost rok do roku w okresie sierpień 2008 – sierpień 2009. Tylko w lutym i marcu 2009 zanotowano ujemne wartościami dynamiki sprzedaży (wg GUS, 2009).
fot. mat. prasowe
Dynamika handlu detalicznego w Polsce
Na Słowacji rok 2009 był okresem bardzo ciężkim dla detalistów, co zaowocowało znaczącą liczbą bankructw i upadłości firm działających w tym segmencie.
Natomiast czescy prywatni detaliści – pomimo spadku dynamiki rynku o około 10% - utrzymali zdobytą w poprzednich latach pozycję i z niecierpliwością oczekują powrotu koniunktury na przełomie 2009 i 2010 roku.
Rumuński rynek handlu detalicznego bardzo silnie odczuł wpływ kryzysu. Pozytywne tendencje, z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze pod koniec ubiegłego roku, już na początku 2009 przeszły w pogłębiające się spadki. Można było natomiast zaobserwować znaczne ożywienie pod względem transakcji fuzji i przejęć - kilka międzynarodowych sieci próbuje z tego względu sprzedawać swoje aktywa w Rumunii.
fot. mat. prasowe
Udział 10 największych detalistów w sprzedaży FMCG w wybranych krajach europejskich
Zdaniem Penta Investments polski rynek handlu detalicznego jest wciąż znacznie bardziej rozdrobniony w porównaniu do innych krajów europejskich. Na około 122,5 tys. sklepów oferujących produkty spożywcze w Polsce, ponad 118,4 tys. to placówki małe i średnie. Liczba sklepów wielkoformatowych to tylko około 4 tys. Obrazuje to udział w 2008 roku w krajowej sprzedaży FMCG 10 głównych handlowych sieci detalicznych, który w Polsce wynosi jedynie 30% (wg GFK). Dla porównania w Czechach to 61%, a w Niemczech aż 87% (wg GFK).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl