Konkurencyjność branży w wymiarze lokalnym
2009-11-28 04:20
Przeczytaj także: Polska produkcja konkurencyjna
Przewaga konkurencyjna w branżach dostawców oznacza potencjalne źródło przewagi dla branż korzystających z usług dostawców. Dostawcy, oferując wysoce konkurencyjne komponenty do produkcji, oddziałują na jakość produkcji branży odbiorców, na jej potencjał do wprowadzania ulepszeń i innowacji. Dostawcy pomagają odbiorcom zauważyć nowe metody produkcji, nowe możliwości zastosowania technologii lub nowe technologie, poza tym stanowią oni źródło informacji, wiedzy o nowych pomysłach i innowacjach. Przepływ tych strumieni informacji jest łatwiejszy, gdy wspomniani nowocześni i uznani w skali światowej dostawcy rekrutują się z tej samej gospodarki. Wymiana w zakresie badań i rozwoju oraz wspólne rozwiązywanie problemów prowadzą do szybszych i bardziej wydajnych rozwiązań. Współpraca krajowych dostawców i odbiorców stwarza przyjazne warunki do testowania nowych rozwiązań proponowanych przez dostawców, gdyż odbiorcy stanowią swoiste ośrodki weryfikacji pomysłów i rozwiązań dostawców.
Ostatnim elementem, któremu trzeba się przyjrzeć, jest samorząd gospodarczy. Jest to jedna z form samorządu społecznego, obok samorządu terytorialnego. Zakres jego aktywności ogranicza się zwykle do określonej dziedziny działalności, na przykład rolnictwa, handlu, przemysłu. Występuje on zwykle w formie izb gospodarczych - rolniczych, handlowych, przemysłowych - a jego członkami są określone grupy społeczno-zawodowe, związane ze sobą wspólnotą interesów ekonomicznych.
Przedmiot działania izb gospodarczych obejmuje zadania nakładane na nie zarówno przez państwo, jak i przez same przedsiębiorstwa. Aktywność izb gospodarczych wyraża się w dużej mierze w realizacji zadań mających charakter uniwersalny, gdyż dotyczący przedsiębiorstw niezależnie od ich lokalizacji, a nawet niekiedy przynależności branżowej (na przykład ocena proponowanych zmian podatkowych, opiniowanie nowych rozwiązań pieniężno-kredytowych).
W ramach samorządu gospodarczego obok izb gospodarczych można wymienić zrzeszenia branżowe. Zwykle grupują one przedsiębiorstwa z jednej branży w skali całego kraju na zasadzie dobrowolności. W branżach, w których dominują firmy małe i średnie, zrzeszenia tworzy się nie tylko według kryterium branżowego, ale także według kryterium terytorialnego. W zestawie przykładowych zadań zrzeszeń branżowych można wyróżnić:
- reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec centralnych i lokalnych organów władzy oraz administracji państwowej, a także wobec dostawców, odbiorców, organizacji społecznych,
- ustalanie i podejmowanie działań mających na celu rozwiązywanie wewnątrzbranżowych problemów gospodarczych,
- świadczenie za pośrednictwem wyspecjalizowanych jednostek usług doradczych i szkoleniowych.

fot. mat. prasowe
Więcej interesujących informacji na temat konkurencyjności, konkurencji, strategii i zarządzania firmą na lokalnych, krajowych i międzynarodowych rynkach znajdziesz w książce „Kompendium wiedzy o konkurencyjności” pod redakcją naukową Mariana Goryni i Ewy Łaźniewskiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009). Książkę znajdziesz w księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl
Przeczytaj także:
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie
![Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie [© Minerva Studio - Fotolia.com] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie](https://s3.egospodarka.pl/grafika/budowanie-przewagi-konkurencyjnej/Zarzadzanie-wiedza-w-przedsiebiorstwie-iG7AEZ.jpg)
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN