Rynek farmaceutyczny w Polsce rośnie
2009-11-27 11:59
Czynniki najczęściej utrudniające prowadzenie działalności w polskim sektorze farmaceutycznym © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek farmaceutyczny w Polsce 2009
Badanie KPMG i PMR, zawarte w raporcie "Polski Rynek farmaceutyczny. Kondycja i perspektywy rozwoju do 2011 roku w opinii największych firm farmaceutycznych", miało na celu rozpoznanie obecnej sytuacji rynkowej w sektorze farmaceutycznym i poznanie przewidywań uczestników rynku odnośnie rozwoju tego sektora w ciągu najbliższych dwóch lat. Eksperci chcieli też zebrać informacje o działaniach podejmowanych przez firmy farmaceutyczne w obliczu kryzysu w światowej gospodarce oraz o przewidywanym wpływie, jaki na rozwój rynku farmaceutycznego będą miały planowane zmiany w przepisach.Monika Bartoszewicz, Partner, dział Audytu, Firma KPMG zauważa: „Wydaje się, że sektor farmaceutyczny znalazł receptę na zapewnienie sobie wzrostu w czasach spowolnienia gospodarczego. W 2009 roku rynek farmaceutyczny w Polsce osiągnie wartość ponad 25 mld zł, co oznacza wyraźny wzrost w stosunku do roku 2008. Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem sprzedaży będą apteki internetowe – aż 80 % ankietowanych przewiduje, że dystrybucja poprzez ten kanał będzie się rozwijać szybciej niż cały rynek sprzedaży leków”.
Rynek farmaceutyczny na ścieżce szybkiego wzrostu
W 2008 r. rynek farmaceutyczny w Polsce osiągnął wartość 24,1 mld zł, co oznacza wzrost o 11,5% w stosunku do roku 2007. W chwili obecnej należy on do sektorów polskiej gospodarki o najbardziej optymistycznych prognozach rozwoju. W latach 2009-2011 średnioroczna stopa wzrostu dla sektora (CAGR) wyniesie według prognoz KPMG i PMR 7,4%, a według samych badanych firm ok. 6%. Pod względem wielkości sprzedaży polski rynek farmaceutyczny jest szóstym rynkiem w UE, a pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży (wyrażonej w euro) w latach 2007-2008 był drugim najszybciej rosnącym rynkiem we wspólnocie.
Firmy farmaceutyczne odporne na spowolnienie gospodarcze
Z raportu wynika, że spowolnienie gospodarcze nie wpłynęło istotnie na nastroje w sektorze farmaceutycznym. Ponad 60% badanych firm dobrze lub bardzo dobrze ocenia obecną sytuację na rynku. Firmy polskie są nieznacznie bardziej optymistyczne w swoich ocenach niż firmy z przewagą kapitału zagranicznego. Ponad połowa badanych, jako przyczynę tego stanu rzeczy wskazuje na wzrost sprzedaży i poprawiające się wyniki finansowe. Jedynie 1/3 respondentów uważa, że w porównaniu z ubiegłym rokiem sytuacja ich firmy się pogorszyła.
Ocena obecnej sytuacji na rynku zależy także od segmentu, na którym firmy opierają swoją działalność. Przedsiębiorstwa skupiające się na segmencie suplementów diety znacznie lepiej oceniły dzisiejszą kondycję sektora niż te koncentrujące się na lekach innowacyjnych. Ponadto respondenci poproszeni o uzasadnienie swoich pozytywnych ocen obecnej sytuacji rynkowej najczęściej wymieniali wzrost sprzedaży, poprawę wyników finansowych (54%) oraz stabilność sektora (52%).
fot. mat. prasowe
Planowana liczba nowych leków wprowadzonych na rynek przez firmy farmaceutyczne do końca 2009 roku
Blisko jedna trzecia badanych firm wskazuje na nowe leki jako czynnik, który w największym stopniu dynamizuje rozwój firmy i całego sektora (30%). Inne ważne powody sprzyjające wzrostowi to ogólny wzrost zamożności społeczeństwa (14%) w Polsce oraz dostęp do refundacji (12%). Spośród kategorii leków, które w najbliższych dwóch latach będą pojawiać się na polskim rynku blisko połowa badanych wskazuje na leki przeciwnowotworowe. 40% ankietowanych firm deklaruje wprowadzenie od 3 do 10 nowych leków do końca 2009 roku. Tylko mniej niż co trzeci respondent nie wprowadzi na rynek żadnej nowości.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl