Tydzień 48/2009 (23-29.11.2009)
2009-11-28 16:01
Przeczytaj także: Tydzień 47/2009 (16-22.11.2009)
- Komisja Europejska szacuje, że poziom długu publicznego w krajach UE wzrośnie średnio z poziomu 61,5% PKB w 2008 r. do 83,7% w 2011 r. Z poważnym problemem będzie się musiała zmierzyć Grecja (zadłużenie na poziomie 135,4% PKB) będzie musiała się zmierzyć Grecja. W Wielkiej Brytanii wzrośnie on z 52% PKB w 2008 r. do 88,2% PKB w2011 r.
- Maleją szanse na sukces kopenhaskiej konferencji ONZ w sprawie redukcji gazów cieplarnianych. UE zamierza zredukować swoją emisję CO2 o 20% do 2020 r. (w porównaniu z ok. 1990 r.). Poinformowała też, że jest gotowa zwiększyć swoje zobowiązania nawet do 30%, jeśli inne kraje rozwinięte zobowiążą się do większych redukcji.
- Gospodarka niemiecka w III kwartale wzrosła w o 0,7% kw/kw (w II kw. wzrost ten wyniósł o 0,4%).
- Deficyt sektora finansów publicznych Hiszpanii pod koniec października br wyniósł 59,3 mld euro (przed rokiem w tym samym okresie wyniósł on tylko 8,5 mld euro. Bezrobocie jest na poziomie 18% i jest jednym z najwyższych w Unii.
- W III kw. PKB Łotwy spadło o 18,4% r/r, a wrześniowa sprzedaż detaliczna na Łotwie zmniejszyła się o 30,9% r/r. Według prognoz łotewska gospodarka skurczy się w tym roku o 18%. Bezrobocie wzrasta i obecnie jest na poziomie 18,4% (rok temu było na poziomie 8-9%.
- Joaquin Almunia, unijny komisarz ds. ekonomicznych i walutowych poinformował, że Estonia może z 2011 rokiem wejść do strefy euro. Decyzja zapadnie w czerwcu 2010 roku.
- Budowa Nord Streem nabrała tempa. Niemczech ułożono już 25 km tej lądowej odnogi Nord Streamu, znanego pod nazwą Opal, która będzie miała 470 km długości i wzdłuż polskiej granicy będzie prowadzić do Czech. Na fińskich wodach terytorialnych zaczęto usuwać miny.
- W 2009 roku Ukraina nie zapłaci kar za zmniejszenie importu gazu z Rosji (z 31 mld do 25 mld m³), a w 2010 kupi mniej gazu, niż przewidywał kontrakt. Ukraina zapłaci Gazpromowi środkami z kredytu otrzymanego z Rosji.
- Po wycofaniu się ze sprzedaży Opla konsorcjum austriacko-kanadyjskiej firmy Magna i rosyjskiego państwowego banku Sbierbank, General Motors odzyskuje siły i ostatnio spłacił resztę kredytów, jakie dostał Opel od Niemiec. Jednak ma on w Europie nowe problemy, bo z umowy o przejęciu od Amerykanów Saaba nagle wycofała się firma Koenigsegg.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
ROSJA CORAZ BARDZIEJ W EUROPIE
Od kilku już lat systematycznie, krok po kroku rozwija się współpraca gospodarcza Rosji z Niemcami i dzieje się to niezależnie od zmieniających się ekip rządzących w Berlinie. Ostatnimi sztandarowymi wspólnymi inwestycjami są Nord Streem, udziały niemieckich firm w prywatyzacji rosyjskiej energetyki, czy też wejście rosyjskiego kapitału do upadających niemieckich stoczni. Drugim kierunkiem rosyjskich działań są Włochy, bo to z włoskim Eni realizowany będzie projekt gazociągu South Streem. Także w tym kraju rosyjski kapitał przejął już kontrolę nad jedną z największych włoskich rafinerii. Ostatnia wizyta premiera Rosji w Paryżu pokazała, że i z tym krajem Rosja zamierza zrealizować kolejny etap rozwoju współpracy gospodarczej z Europą. I ten etap chcemy dziś skrótowo omówić...
Komunikat po tej wizycie informuje, że francuskie koncerny wesprze europejskie inwestycje Gazpromu, włączą się w modernizację producenta rosyjskich aut Łada, a być może także we współpracę z rosyjskim przemysłem wojskowym. W jej trakcie podpisano 25 dużych umów gospodarczych. Wśród nich Gazprom i EDF podpisały porozumienie o inwestycji francuskiego koncernu w budowę odcinka gazociągu South Stream przez Morze Czarne, natomiast EDF ma kupić 10% akcji South Stream (zmniejszając o tę wartość udział Eni), a przy tym dopuszczając w rewanżu Rosję do swoich aktywów energetycznych. Oba te koncerny będą też razem współdziałały na rynku brytyjskim. Inny francuski koncern GDF Suez wejdzie w posiadanie pakietu 9% akcji gazociągu Nord Stream, natomiast Gazprom odkupi od GDF Suez ponad 5% akcji VNG z Niemiec Wschodnich, zwiększając udziały w tej firmie do ponad 25%. Francuski koncern Total podpisał też porozumienia: o eksploatacji złóż gazu w Rosji w złożach należących do firmy Novatek (największy po Gazpromie producent gazu w Rosji) i o sprzedaży swoich 20% udziałów w rosyjskich złożach ropy koncernowi Zarubieżnieft.
W modernizację rosyjskiego koncernu motoryzacyjnego AwtoWAZ włączy się Renault i kontrolowany przez Francuzów japoński Nissan. Mówi się też o zwiększeniu w najbliższym czasie udziałów w Renault w rosyjskim kombinacie z 25 do ponad 50%.
Zaciekawienie wzbudziła też informacja o pierwszej poważnej transakcji we współpracy wojskowej będzie zakup przez Rosjan we Francji okrętu Mistral dla sił szybkiego reagowania (nowoczesna broń ofensywna).
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy