Centra handlowe w Polsce: rynek z potencjałem
2009-12-02 16:38
King Sturge informuje w najnowszym raporcie na temat centrów handlowych w Polsce, że pomimo wybudowania wielu obiektów handlowych w ostatnich latach, wciąż jest miejsce na kolejne. Zasoby powierzchni handlowej na osobę w Polsce pozostają poniżej średniej dla Unii. Aby wyrównać do średniego poziomu w Unii, musielibyśmy dobudować ponad dwa miliony mkw. powierzchni handlowej w nowoczesnych centrach. Obecnie mamy około 6 mln mkw. takiej powierzchni.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w Polsce VII-IX 2009
Średnie nasycenie krajów Unii powierzchnią handlową w centrach wynosi 219 mkw. na 1 000 mieszkańców. Ale w większości krajów, zwłaszcza starej Unii, wyższa niż w Polsce jest siła nabywcza gospodarstw domowych. Z uwagi na dużą część populacji wiejskiej oraz mniej zamożnej miejskiej, Polacy często robią zakupy w tradycyjnych lokalnych sklepach i na bazarach. Dochody ludności muszą wzrosnąć, aby uzasadnić zwiększoną sprzedaż droższych produktów sprzedawanych zwykle w centrach handlowych, uważają analitycy z King Sturge.Jednakże, same tylko wyższe dochody mogą nie wystarczać, żeby uzasadnić dalszą ekspansję centrów handlowych. Przykładem mogą być Niemcy, gdzie narodowe zwyczaje dotyczące wydatków (a raczej oszczędności) powodują, że zasoby powierzchni handlowej na mieszkańca utrzymują się na podobnym do Polski poziomie, pomimo ośmiokrotnie wyższych średnich zarobków.
Różne jest nasycenie nowoczesnym handlem poszczególnych polskich miast. W czołówce są Legnica, Bielsko-Biała i Poznań. Dla średnich miast, o liczbie mieszkańców około 250 tys. otwarcie jednego dużego centrum handlowego może gwałtownie zmienić sytuację na rynku lokalnym. Tak było w przypadku Galerii Jurajskiej w Częstochowie (46 000 mkw.) lub Galerii Słonecznej w Radomiu (36 000 mkw.).
Przeczytaj także:
Rynek handlowy 2024. A jaki będzie 2025 rok?
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, rynek powierzchni handlowych, powierzchnie handlowe, obiekty handlowe