Komputery jak ludzie
2004-04-28 00:10
Ludzi często łączą z komputerami silne więzi emocjonalne - dowodzą naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Pensylwania.
Przeczytaj także: Pralki znikają z polskich domów. Ponad połowa rodaków ma zmywarkę
Badacze przeanalizowali zachowania studentów uniwersytetu, którzy korzystają z 800 terminali komputerowych. Okazało się, że użytkownicy często są "wierni" jednej lub dwóm maszynom i są gotowi czekać żeby z nich skorzystać, nawet jeśli inne komputery są wolne."To, że traktujemy komputery jakby miały uczucia – pomimo tego, że doskonale wiemy że zostały zaprogramowane przez ludzi - jest dobrze udokumentowane" – mówi prof. Shyam Sundar, współ-dyrektor Laboratorium Badania Wpływu Mediów przy Uniwersytecie Stanowym Pensylwania. Tendencja ta umocniła się wraz z popularyzacją Internetu. Coraz częściej postrzegamy maszyny jako źródło informacji, a nie tylko przekaźnik. Z tego powodu przypisujemy im cechy społeczne i traktujemy jak autonomiczne byty.
Badacze uważają, że te obserwacje powinny zmienić sposób, w jaki firmy komputerowe sprzedają swoje produkty. Komputery najczęściej są przedstawiane jak coś, co łatwo można wyrzucić i zastąpić nowym modelem. "Lepszą strategią reklamową mogłoby być przedstawianie komputerów jako czegoś trwałego i godnego zaufania, jako czegoś, co rośnie razem z użytkownikiem" – uważa prof. Sundar.
Przeczytaj także:
Premiera Lenovo ThinkStation PX, P7 i P5
oprac. : Beata Szkodzin / 4Press