Stres w pracy coraz większy
2009-12-07 11:53
Przeczytaj także: Polscy menedżerowie mocno zestresowani
Wyniki sondażu Regus Business Tracker pokazały, że większość pracowników na świecie doświadczyła zwiększonego poziomu stresu – 58% respondentów udzieliło odpowiedzi, że odczuwany przez nich poziom stresu stał się w ciągu ostatnich dwóch lat „wyższy” lub „dużo wyższy”. Najwyższy wzrost poziomu stresu zanotowano w Chinach, gdzie aż 86% respondentów wskazało na zwiększone uczucie stresu. Najniższy wzrost poziomu stresu odczuli pracownicy w Niemczech i Holandii, gdzie odpowiedzi takiej udzieliło odpowiednio 48% i 47% respondentów.Jak dowiodły badania przeprowadzone przez firmę Extended DISC, polscy pracownicy należą do najbardziej zestresowanych na świecie. Narodowy wskaźnik stresu „TM” wśród Polaków jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku pracowników z innych krajów i w poprzednim roku wyniósł aż 2,22 (dla porównania wskaźnik dla Wielkiej Brytanii wyniósł 1,47, dla Niemiec 1,53, a dla Stanów Zjednoczonych 1,51).
Zdaniem belgijskiego Departamentu badań nad udoskonaleniem warunków pracy, za stres w miejscu pracy, niezależnie od kraju, odpowiada dziewięć głównych rodzajów ryzyka psychospołecznego: wysokie tempo pracy; emocjonalny ładunek pracy; niemożność wykorzystania swoich umiejętności w pracy; wykonywanie monotonnych zadań; brak wsparcia od kolegów; brak autonomii w działaniu; brak udziału w podejmowaniu decyzji; konflikt ról oraz brak różnic w wykonywanych rolach.
W Polsce jednym z najistotniejszych czynników odpowiadających za stres w miejscu pracy, są obawy wynikające z niepewności zatrudnienia. Przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) oraz portal rekrutacyjny Pracuj.pl badania „Satysfakcja z pracy 2009”, wykazały, że jednym z najistotniejszych aspektów pracy zawodowej wśród Polaków jest - obok wynagrodzenia - stabilność zatrudnienia.
„W dobie permanentnego dążenia do optymalizacji kosztów, elastyczne podejście do środowiska pracy okazuje się rozwiązaniem, które pozwala na minimalizowanie nakładów bez konieczności dokonywania cięć personalnych” – mówi Garry Gurtler, Dyrektor Generalny ds. Europy Centralnej i Wschodniej. „Umożliwienie pracownikowi wykonywania całości lub części pracy w trybie zdalnym, przynosi doskonałe efekty zarówno dla firmy, jak i pracownika oferując mu komfort psychiczny związany z poczuciem stabilności zatrudnienia” – dodaje.
Poza wymienionymi powyżej czynnikami przeprowadzone przez Regus badanie potwierdziło, że 39% pracowników na całym świecie odczuwa stres w związku ze zwiększonym naciskiem na opłacalność: w każdym z badanych krajów, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii i Meksyku, „zwiększony nacisk na opłacalność” uznany został za główny czynnik odpowiedzialny za wzrost poziomu stresu.
W Wielkiej Brytanii głównym źródłem stresu okazało się „ryzyko bezrobocia/bankructwa firmy”, zaś w Meksyku była to „presja ze strony klientów, by oferować dodatkowe usługi”. Presja związana z oferowanymi klientowi usługami uznana została również za drugi najważniejszy czynnik stresogenny przez pracowników w sześciu innych krajach – Niemczech, Holandii, Chinach, Hiszpanii, Kanadzie i Indiach. „Ryzyko bezrobocia/bankructwa firmy” wskazywane było na drugim miejscu przez pracowników w Stanach Zjednoczonych i Australii, podczas gdy „brak wystarczającego wsparcia ze strony władz” znalazł się w pierwszej dwójce głównych źródeł stresu wyłącznie w RPA.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl