Stres w pracy coraz większy
2009-12-07 11:53
Przeczytaj także: Polscy menedżerowie mocno zestresowani
Ważnym czynnikiem stanowiącym o poziomie wzrostu stresu w ostatnich latach była również wielkość firmy. Sondaż Regus wykazał, że pracownicy większych firm (ponad 1 000 zatrudnionych) odczuli wyższy wzrost poziomu stresu w miejscu pracy: 65% pracowników dużych firm wskazało wyższy poziom stresu – w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw odsetek ten wyniósł 54%. Może być to związane z potencjalną możliwością ograniczenia zatrudnienia, która z definicji jest wyższa w dużych firmach. Groźba zwolnienia prowadzi bezpośrednio do wzrostu stresu, zaś pracownicy, którzy utrzymają swoje stanowisko często muszą stawić czoła podwojonemu zakresowi obowiązków, który nie wiąże się z żadnym wzrostem wynagrodzenia.
Badanie wykazało również wahania związane z branżą widoczne na poziomie globalnym – najwyższy wzrost poziomu stresu (65%) odczuwają pracownicy służby zdrowia i branży farmaceutycznej, najniższy zaś osoby zatrudnione w handlu (52%).
"Mimo że wiele krajów ogłosiło koniec recesji, wielu ekspertów uważa, że nie można spodziewać się znacznej poprawy koniunktury w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy" – twierdzi Garry Gurtler, Dyrektor Generalny ds. Europy Centralnej i Wschodniej. "Dla pracowników i menagerów firm oznacza to stresujące wyzwania, którym muszą stawić czoła zanim poprawa koniunktury nareszcie zacznie być odczuwalna".
Stres pracowników może oznaczać dla przedsiębiorstw prawdziwe problemy, takie jak spadek produktywności i poziomu zarządzania, ograniczenie motywacji wśród pracowników oraz powstawanie konfliktów między kolegami, które mogą podważyć profesjonalizm firmy. Działanie któregokolwiek z powyższych czynników przyczynić się może ostatecznie do pogorszenia handlowych i finansowych wyników całego przedsiębiorstwa. W momencie, gdy firmy starają się powrócić na ścieżkę wzrostu, problem właściwego zarządzania poziomem stresu staje się sprawą kluczową.
Jednym z głównych sposobów obniżania poziomu stresu wśród załogi jest pomoc pracownikom w utrzymaniu właściwej równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym. Wprowadzając elastyczne rozwiązania kształtowania środowiska pracy, pracodawcy mogą zaproponować pracownikom możliwość częściowego lub pełnowymiarowego wykonywania pracy w domu, pracy przy hot-desku w kilku lokalizacjach lub pojawiania się w biurze na wezwanie w zależności od potrzeb.
"Wiele firm musi stawić czoła spadającym dochodom i zmniejszonej liczbie pracowników, nie mając przy tym możliwości elastycznego kształtowania kosztów związanych z wynajmem pomieszczeń biurowych. Elastyczne rozwiązania nie tylko stanowią alternatywę dla sztywnych umów wynajmu przestrzeni biurowej, lecz również umożliwiają firmom rozwój ograniczając jednocześnie poziom stresu zarówno wśród pracowników, jaki i pracodawców" – mówi Garry Gurtler.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl