Kryzys a zwyczaje zakupowe online
2009-12-12 00:35
Nawyki zakupowe - porównanie lat 2008 i 2009 © fot. mat. prasowe
Kryzys nie zmienił e-klientów - laptopy, telewizory, telefony komórkowe i konsole do gier to od dwóch lat najczęściej wyszukiwane produkty w serwisie Nokaut.pl. Trudny dla światowej gospodarki rok nie wpłynął na nawyki zakupowe w sieci, a klienci już drugi rok z rzędu po elektronikę użytkową sięgają w pierwszej kolejności do Internetu - wynika z analizy Nokaut.pl.
Przeczytaj także: Zakupy online: potencjał niekupujących
Po raz pierwszy Nokaut.pl, polska porównywarka cenowa, przeprowadził porównanie preferencji zakupowych internautów w 2009 r. w odniesieniu do roku poprzedniego. Inspiracją do badania była wszechobecna tematyka kryzysu i jego bezpośredni wpływ na nawyki zakupowe Polaków.- Prawie połowa Irlandczyków czy Włochów deklaruje rezygnację z zakupu elektroniki z powodu kryzysu. Badanie Nokaut.pl wykazało, że dla polskich internautów kryzys jest niestraszny i tak jak w zeszłym roku nadal poszukują sprzętu elektronicznego domowego użytku – podkreśla Tomasz Maj, dyrektor e-commerce Nokaut.pl.
fot. mat. prasowe
Nawyki zakupowe - porównanie lat 2008 i 2009
Kryzys nie zniechęcił także do inwestowania w swój wygląd i, podobnie jak w zeszłym roku, Internauci dbają o zdrowie i dobrą kondycję. Wśród najczęściej poszukiwanych produktów, czwarte miejsce zajmują tabletki na odchudzanie, zaś jedno z najpopularniejszych wyświetleń stanowi sprzęt do ćwiczeń.
- Wnioski z naszego porównania potwierdzają fakt, że kryzys nie grozi sklepom internetowym. Sprawił natomiast, że coraz więcej osób szuka oszczędności w internetowych porównywarkach cenowych, czego dowodem jest ponad 30 proc. wzrost oglądalności w naszym serwisie – podsumowuje Tomasz Maj.
Oznak kryzysu nie widać także w okresie przedświątecznym. Podobnie jak w zeszłym roku, internauci są optymistycznie nastawieni do zakupów prezentów na Święta i nic nie wskazuje, by tak jak sąsiedzi z Europy Zachodniej, ostrożniej podeszli w tym roku do planów zakupowych. W 2008 r. największą popularnością przed Świętami cieszyły się modele iPodów firmy Apple, telefony komórkowe i przenośne systemy nawigacyjne. Produkty te stanowiły 13 procent wszystkich wyszukań w serwisie. Z kolei w tym roku największym zainteresowaniem cieszą się konsole do gier, aparaty cyfrowe i ekspresy do kawy.
Wzrost liczby odwiedzin na Nokaut.pl a także niedawne badania portalu aukcyjnego eBay oraz amerykańskiej porównywarki cenowej Pricegrabber.com potwierdzają, iż coraz więcej osób poszukuje promocji i obniżek cen w Internecie. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Nokaut.pl wykazało, że za pośrednictwem Internetu możemy kupić produkty średnio o 24 procent taniej niż w popularnych sieciach handlowych ze sprzętem elektronicznym. Wybrane modele nawigacji zakupimy w Internecie o nawet 50 proc. taniej niż w tradycyjnym markecie. Taki sam aparat cyfrowy będzie nas kosztował o prawie 350 zł mniej niż w sieci handlowej, zaś na tym samym telefonie komórkowym zaoszczędzimy ponad 30 proc. ceny.
Przeczytaj także:
Co kupujemy w Internecie?
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
preferencje zakupowe, badania konsumentów, badania internautów, zwyczaje zakupowe, zakupy w Internecie