Facilitacja - nowy trend w zarządzaniu
2009-12-15 01:14
Przeczytaj także: Dział HR - sprawozdanie kapitału ludzkiego
Eksperci zauważają, iż dobry facilitator jest ekspertem w stosowaniu tych modeli, narzędzi i technik. Ponadto doskonale wie gdzie oraz w jakich sytuacjach ich używać. Nie powinien faworyzować żadnego z nich – każde powinno być wykorzystane w odpowiednim momencie.
W pracy facilitatora identyfikujemy wiele różnych ról, które pełni on w czasie prowadzonej sesji, a każda ma inną specyfikę:
fot. mat. prasowe
Jakie cechy powinien posiadać facilitator?
Jolanta Marszewska, facilitator z firmy ZMIANA.pl zauważa, że profesjonalny facilitator zdaje sobie sprawę, że wiedza i znajomość różnorodnych narzędzi to nie wszystko. Ważna jest określona osobowość facilitatora, a dokładnie kilka cech charakterystycznych:
- Facilitator lubi ludzi i lubi z nimi pracować. Ceni sobie ludzi, ich poglądy i to co mówią.
- Facilitator chce pomagać. Słowo “Facilitator” pochodzi od łacińskiego słowa „FACIL” co oznacza „ułatwiać”.
- Facilitator odkłada na bok swoje EGO. Facilitator zdaje sobie sprawę z tego, że jest „na usługi” grupy, rozumie, że jego obecność jest drugoplanowa, a jego osobiste poglądy są nieistotne.
Jakie są różnice między rolą facilitatora a rolą menedżera czy też lidera?
Talent Club podaje, iż facilitator to nowa rola, jaką zaczynają pełnić w organizacjach osoby na stanowiskach kierowniczych. Środowisko pracy zmienia się coraz szybciej, a procesy i modele facilitacji powstały jako działania ściśle związane z procesami zmian. Rozwijanie kompetencji facilitatora przez aktywnie działających menedżerów, pomaga im efektywniej zarządzać różnorodnymi zmianami wokół siebie.
Profesjonalny facilitator może pomóc zarówno indywidualnym pracownikom, jak i całym grupom w podnoszeniu efektywności ich wspólnej pracy. Osoby zarządzające, pracujące w modelu facilitatorów i doświadczone w procesach zmian, świetnie wspierają grupy w dobrym definiowaniu celów, zapewniają spokój i bezpieczne środowisko pracy, oraz wykorzystują na bieżąco znane metody radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w firmie. I tak warto przyjrzeć się, czym różni się rola lidera od roli facilitatora, uwzględniając przy tym pozycję samego menedżera.
fot. mat. prasowe
Porównanie ról lidera, menedżera i facilitatora
Przeczytaj także:
Program adaptacyjny ułatwia start nowego pracownika
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
facilitator, facilitacja, zarządzanie kadrami, zarządzanie personelem, kierowanie firmą, zarządzanie w firmie, kierowanie pracownikami