Marka regionu: warto kreować
2009-12-17 13:53
Przeczytaj także: Public relations dla banku
Dobre sposoby promocji
Z kolei miasto Knyszyn, położone w województwie podlaskim, kilkanaście lat temu postawiło – w celu reklamy swojego miejsca – pomnik króla Zygmunta Augusta, który prawdopodobnie przed wiekami zmarł w tym mieście. Znane jest też określenie „Księstwo Łeba”, ukute na początku lat 90. Są to bardzo pożądane działania promocyjne. Szczególnie w czasie narastającej konkurencji w pozyskiwaniu kapitału inwestycyjnego. Oczywiście najważniejsze jest stworzenie jak najlepszych warunków dla inwestorów, czyli zbudowanie odpowiedniej infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej, dostarczanie terenów uzbrojonych pod inwestycje, stosowanie ulg i zwolnień podatkowych w podatkach lokalnych i „opieka” władz lokalnych nad inwestorem. Wszystko to tworzy razem jakby „pakiet” usług, które, odpowiednio zareklamowane i nagłośnione, mogą przynieść sukces. Ale nie tylko należy opracować takie działania. Trzeba także poinformować o tym jak najwięcej ludzi – czyli te działania wypromować.
Marka to inwestycja
Trzeba pamiętać, że marka to inwestycja. Inwestując w markę, inwestuje się w przyszłość regionu, w jego rozwój. Nie chodzi tylko o koszty związane z powstaniem marki. Wdrażanie programu marki, informowanie właściwych odbiorców rynku i prezentacja znaku na nośnikach są rozłożone na lata. Skąd region może pozyskać środki niezbędne na stworzenie strategii swojej marki? Dostępne źródła finansowania to między innymi środki z własnego budżetu regionu, dotacje z instytucji publicznych i fundacji, środki uzyskane od sponsorów oraz fundusze unijne.
Aby region stał się konkurencyjny, by przyciągał inwestorów, lokalne władze powinny przygotować cały program zachęt i ulg dla inwestorów, którzy zechcą w przyszłości stworzyć nowe miejsca pracy. Pozytywnym przykładem jest opracowanie przez władze gminy Legnica „Programu pomocy horyzontalnej na rozwój małej i średniej przedsiębiorczości na terenie Legnicy”.
Zasadniczym celem promocji regionu jest to, by na jego terenie było możliwie jak najwięcej inwestycji. Aby to osiągnąć, konieczne jest zachęcenie pracodawców i władz lokalnych do działań na rzecz zmniejszenia bezrobocia i rozwoju lokalnego pod względem gospodarczym, kulturalnym i społecznym. Władze lokalne powinny działać tak, by zaspokoić wszelkie potrzeby miejscowych i zewnętrznych inwestorów, w taki sposób, by przyciągnąć ich do regionu. Wszystkie działania promocyjne muszą być nakierowane na przyciągnięcie różnorodnych grup klientów, w tym przedsiębiorstw, inwestorów oraz turystów czy nawet ewentualnych przyszłych stałych mieszkańców. Profesjonalna promocja to również nagłośnienie atrakcyjności regionu oraz działania nad wizerunkiem regionu na szczeblu krajowym, a następnie międzynarodowym.
By osiągnąć ten ważny, wspólny cel konieczna jest współpraca wszystkich – władz lokalnych, przedsiębiorców, organizacji biznesowych, instytucji społecznych i kulturalnych, innych organizacji pozarządowych, szkół, fundacji i funduszy.
PLUSY PROMOCJI REGIONU:
- Wzrost zatrudnienia.
- Rozszerzenie działalności w handlu, usługach i produkcji.
- Budowanie relacji partnerskich pomiędzy przedsiębiorstwami krajowymi, ale także z kapitałem zagranicznym.
Zdaniem Eli Skrzypek ze Studia Bakalie, „kluczem do sukcesu są emocje. To one wzmacniają unikatowe cechy, np. miast czy regionów”. Mówi się na przykład o podróży zmysłów. „To prawda. Nośnikiem identyfikacji są m.in. przysmaki regionalne. Świetnym identyfikatorem jest dźwięk, choćby hejnału. Trudno powiedzieć, co stanie się takim symbolem w lubuskim” – dodaje Skrzypek.
Wicemarszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak mówi, że często turyści w rozmowach przytaczają przykłady identyfikowania regionu poprzez zielonogórskie wino czy ligę żużlową. Jej zdaniem, na uwagę zasługują także winnice, szlak cysterski, kabarety i bunkry w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Jakie elementy okażą się najważniejsze podczas budowania marki i strategii jej wykorzystania dla regionu lubuskiego, dowiemy się już wkrótce.
Przeczytaj także:
Kreatywna kreacja, czyli budowanie marki
![Kreatywna kreacja, czyli budowanie marki [© Monster Ztudio - Fotolia.com] Kreatywna kreacja, czyli budowanie marki](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/marki/Kreatywna-kreacja-czyli-budowanie-marki-218082-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marka regionu, marka miasta, kreowanie marki, marka, wizerunek regionu, kreowanie wizerunku