eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySpożywczy handel detaliczny 2009

Spożywczy handel detaliczny 2009

2009-12-17 13:15

Spożywczy handel detaliczny 2009

Wartość (mld zł) i dynamika (%) spożywczego rynku detalicznego w Polsce, 2007-2010 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Spowolnienie gospodarcze nie pozostało bez wpływu na polski rynek spożywczy, który znacznie zwolnił tempo rozwoju. Według najnowszego raportu firmy PMR dynamika rynku spożywczego wyniesie 0,4% w 2009 roku w porównaniu do 8,9% przed rokiem. Segmentami, które najszybciej rosną w tym roku są sklepy convenience i dyskonty.

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2008

Według najnowszej edycji raportu firmy PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2009”, wartość rynku spożywczego w Polsce, rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz artykułów przemysłowych w sklepach spożywczych, wyniesie 223,5 mld zł w 2009 roku. Będzie to o 0,4% więcej niż w roku 2008, w którym wzrost wyniósł aż 8,9%. Tylko minimalna dynamika rynku będzie efektem spowolnienia gospodarczego, które przekłada się na ostrożniejsze wydatki polskich konsumentów.

fot. mat. prasowe

Wartość (mld zł) i dynamika (%) spożywczego rynku detalicznego w Polsce, 2007-2010

Wartość (mld zł) i dynamika (%) spożywczego rynku detalicznego w Polsce, 2007-2010



Według umiarkowanie ostrożnych prognoz PMR w 2010 roku wzrost rynku nadal nie będzie przekraczał 1%, co będzie głównie efektem rosnącego w Polsce bezrobocia. W kolejnych latach sytuacja stopniowo będzie ulegać poprawie.

Według PMR największy wzrost sprzedaży zanotują w 2009 roku sieci sklepów typu convenience – wartość segmentu wzrośnie o 21%. Jest to zasługą dynamicznej rozbudowy sieci sklepów przez trzech dominujących graczy – w 2009 roku franczyzowe sieci abc, Żabka i Groszek powiększą się łącznie o ponad 1 000 placówek i na koniec roku będą dysponowały ok. 6 800 punktami sprzedaży.

fot. mat. prasowe

15 największych sieci franczyzowych i agencyjnych w Polsce (wg liczby sklepów), 2008-2009

15 największych sieci franczyzowych i agencyjnych w Polsce (wg liczby sklepów), 2008-2009

Szybki rozwój sieci franczyzowych nie jest jednak udziałem tylko sklepów typu convenience. Według PMR, 15 największych sieci rozwijających się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączy w tym roku 2 100 sklepów, co oznacza 15% wzrost w porównaniu z rokiem 2008. Jest to skutkiem coraz bardziej konkurencyjnego otoczenia, które skłania rosnącą liczbę drobnych detalistów do przystępowania do odnoszących sukcesy sieci franczyzowych.

„Narastająca presja konkurencyjna powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych działających w branży. I coraz częściej decydują się na tę drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują pomoc i narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku. Ze względu na spowolnienie gospodarcze, niezależni detaliści w tym roku szczególnie odczuwają potrzebę znalezienia silniejszego partnera. Franczyzodawcy obserwują więc większe zainteresowanie oferowanymi systemami, przejawiające się w zwiększonej liczbie aplikacji. Przeszkodą w przystąpieniu do sieci mogą być jednak trudności z uzyskaniem finansowania koniecznych inwestycji”, komentuje Patrycja Nalepa, Analityk handlu detalicznego w PMR.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: