Spożywczy handel detaliczny 2009
2009-12-17 13:15
Wartość (mld zł) i dynamika (%) spożywczego rynku detalicznego w Polsce, 2007-2010 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2008
Według najnowszej edycji raportu firmy PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2009”, wartość rynku spożywczego w Polsce, rozumiana jako wartość sprzedaży artykułów żywnościowych oraz artykułów przemysłowych w sklepach spożywczych, wyniesie 223,5 mld zł w 2009 roku. Będzie to o 0,4% więcej niż w roku 2008, w którym wzrost wyniósł aż 8,9%. Tylko minimalna dynamika rynku będzie efektem spowolnienia gospodarczego, które przekłada się na ostrożniejsze wydatki polskich konsumentów.fot. mat. prasowe
Wartość (mld zł) i dynamika (%) spożywczego rynku detalicznego w Polsce, 2007-2010
Według umiarkowanie ostrożnych prognoz PMR w 2010 roku wzrost rynku nadal nie będzie przekraczał 1%, co będzie głównie efektem rosnącego w Polsce bezrobocia. W kolejnych latach sytuacja stopniowo będzie ulegać poprawie.
Według PMR największy wzrost sprzedaży zanotują w 2009 roku sieci sklepów typu convenience – wartość segmentu wzrośnie o 21%. Jest to zasługą dynamicznej rozbudowy sieci sklepów przez trzech dominujących graczy – w 2009 roku franczyzowe sieci abc, Żabka i Groszek powiększą się łącznie o ponad 1 000 placówek i na koniec roku będą dysponowały ok. 6 800 punktami sprzedaży.
fot. mat. prasowe
15 największych sieci franczyzowych i agencyjnych w Polsce (wg liczby sklepów), 2008-2009
„Narastająca presja konkurencyjna powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych działających w branży. I coraz częściej decydują się na tę drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują pomoc i narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku. Ze względu na spowolnienie gospodarcze, niezależni detaliści w tym roku szczególnie odczuwają potrzebę znalezienia silniejszego partnera. Franczyzodawcy obserwują więc większe zainteresowanie oferowanymi systemami, przejawiające się w zwiększonej liczbie aplikacji. Przeszkodą w przystąpieniu do sieci mogą być jednak trudności z uzyskaniem finansowania koniecznych inwestycji”, komentuje Patrycja Nalepa, Analityk handlu detalicznego w PMR.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl