No i gdzie jest ten UMTS?
2004-05-05 01:47
Przeczytaj także: 3G w Plus GSM
2.5 GPRS
Trzeba było odczekać prawie dwa lata na telefony GPRS oraz odpowiednie ceny i należy przyznać, zastosowań jest naprawdę wiele. Główną rewolucją był tutaj billing - pakietowy, a nie rzeczywisty (rozmowa, CSD). Korzystanie z WAP stało się łatwiejsze, szybsze i przyjemniejsze. Obecność klienta poczty w wielu obecnych telefonach sprawia, że synchronizacja przebiega szybko i sprawnie. Telefon zresztą można dowolną techniką podłączyć do notebooka czy nawet domowego PCta i wykorzystywać jako modem do surfowania WWW (taniej z wyłączonymi obrazkami, ale co to za Internet.).
Napiszmy jednak trochę o technologii. Maksymalna prędkość transmisji w 'warunkach próżniowych' to 174kbps. Telefony dzielą się na sześć klas prędkości opisujących liczbę szczelin transmisyjnych (uplink+downlink): 2 (2+1), 4 (3+1), 6 (3+2 / 2+3), 8 (4+1), 10 (4+1 / 3+2), 12 (4+1 / 3+2 / 2+3 / 1+4) oraz tzw. kasy DCS: A (równoczesna rozmowa i transmisja GPRS) B (zawieszenie sesji GPRS przy połączeniu przychodzącym) i C (jeden z trybów pracy - GSM / GPRS).
2.51 Bluetooth
W zasadzie jego pojawienie przeplata się z pojawieniem GPRS. Możnaby rzec, że jest to standard, który jest odpowiedzią na trzy niedoskonałości transmisji IrDA: odległość (max. 1 metr), prędkość (do 115kbps) oraz wymaganie wzajemnej widoczności punktów transmisji. Bluetooth sam w sobie, ze względu na tworzenie specyficznej topologii ad-hoc (piconet / scatternet), daje ogrom możliwości zastosowań wychwalanych w wielu moich . W przypadku telefonu komórkowego jest to narzędzie krótkodystansowej (do 10 m) komunikacji, co pozwala na naturalne zastosowania (chat, gry itp.)
2.6 J2ME
Przenośna platforma Java wreszcie doczekała się swoich mobilnych zastosowań. Posługując się przeglądarką WAP bądź łącznością z PC, możemy zapisać aplikację J2ME w pamięci flash swojego telefonu. Jest to kod przenośny (bo java jest przenośna, jeśliby tak nie było, producent nie miałby prawa używać tej nazwy w reklamówce swojego telefonu), z jednym subtelnym zastrzeżeniem. Gry java oczywiście używają kolorowej grafiki. Jeśli pomnożymy ilość producentów telefonu przez liczbę modeli i opcji kolorów (8/16 bit) otrzymamy całą masę nie bardzo ze sobą kompatybilnych wyświetlaczy LCD. Owocuje to tym, że ściągając grę ze strony WAP, często wybieramy swój telefon z dokładnością do modelu (!). Ale, miejmy nadzieję, po pewnym czasie cały ten bałagan ulegnie normalizacji poprzez wprowadzenie, w obrębie samej j2me, klas wyświetlaczy oraz klas odpowiedzialnych za rzutowanie grafiki.
Java umożliwia uczynienie z naszego telefonu PDA. To fakt, system operacyjny telefonu wraz z jądrem JVM można traktować jako środowisko dla aplikacji java. A tego rodzaju architektura nie różni się zbytnio od np. PalmOSa czy PocketPC.
Dodatkowo uzyskujemy dostęp do protokołu http toteż trzymając komórkę, mamy w ręku potężne narzędzie z obsługą aplikacji webowych (b2b / b2c).
Trzeba przyznać, że obecnie operatorzy, nauczeni naganną lekcją WAP, rzeczywiście promują tę technologię zarówno marketingowo jak i poprzez własne i cudze (outsourcing) działy J2ME R&D.
![Przetarg w Polkomtelu [© pizuttipics - Fotolia.com] Przetarg w Polkomtelu](https://s3.egospodarka.pl/grafika/polkomtel/Przetarg-w-Polkomtelu-QhDXHQ.jpg)
oprac. : Michał Piętal / Gazeta IT