eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysłWybór dostawcy energii: na co uważać?

Wybór dostawcy energii: na co uważać?

2009-12-18 13:14

Przeczytaj także: Taryfa C11 a dostawcy energii I 2009


Im krótszy okres rozliczeniowy, tym bardziej dokładne rachunki

Eksperci wyjaśniają, że okres rozliczeniowy określa to, jak często będziemy otrzymywać rachunek za energię. Im częściej, tym rachunek jest bardziej dokładny, bo naliczany na podstawie rzeczywistego odczytu licznika, a nie prognozy zużycia. Im dłuższy okres rozliczeniowy, tym odczyt licznika jest przeprowadzany rzadziej, a rachunki są wystawiane przez sprzedawcę na podstawie prognoz, które mogą odbiegać od rzeczywistego zużycia w danym okresie roku.

Verivox.pl doradza, aby zwrócić uwagę, jaki mamy obecnie okres rozliczeniowy. Odczyty licznika wykonuje lokalna firma dystrybucyjna i nadal tak będzie, nawet jeśli zmienimy sprzedawcę energii. Odczyt ten będzie dostarczany do nowego sprzedawcy z taką samą częstotliwością jak obecnie; najczęściej jest to co 1 lub 2 miesiące. Dlatego też jeśli obecnie nasz lokalny dystrybutor dokonuje odczytów licznika co 2 miesiące, a my wybierzemy ofertę nowego sprzedawcy, w której okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc, to rachunki od nowego sprzedawcy będziemy otrzymywać co miesiąc, ale w jednym miesiącu rachunek będzie prognozowany, a co drugi miesiąc otrzymamy korektę tego rachunku.

Jeśli obecnie odczyty licznika są wykonywane co miesiąc, to po zmianie sprzedawcy będziemy otrzymywać wszystkie rachunki na podstawie rzeczywistego zużycia.

Ze względu na to, że lokalne firmy dystrybucyjne stosują zróżnicowane długości okresów rozliczeniowych, 1, 2, 4, 6 miesięcy, sprzedawcy energii zamieszczają w swoich regulaminach zapisy, że okres rozliczeniowy w ich ofercie jest zgodny z okresem stosowanym przez lokalną firmę dystrybucyjną.

Nie każda oferta jest dostępna dla twojej firmy

W raporcie czytamy, iż zdarzają się oferty z limitem wielkości zużycia energii. Takie oferty posiada Vattenfall, ta prezentowana w zestawieniu jest przeznaczona dla firm o zużyciu rocznym między 20 a 250 MWh na punkt poboru, co oznacza, że jeśli w twojej firmie zużycie nie mieści się w tym przedziale, nie możesz wybrać produktu Aktywnego Na Okrągło. Dla firm o mniejszym zużyciu np. do 5 MWh, przeznaczony jest produkt Jasny, a od 5 do 20, produkt Uniwersalny. Oba również zawierają gwarancję ceny do końca 2010 roku.

Oferty PGE i Energi nie mają ograniczeń zużycia energii. Jedynym kryterium jest posiadanie grupy taryfowej zgodnej z taryfą proponowaną przez nowego sprzedawcę, w tym przypadku C11.

Możesz wybrać ofertę z energią zieloną

Verivox.pl podaje, iż są dostępne oferty, w których ilość energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych jest większa. Oferty zaprezentowane w zestawieniu zawierają minimalną ilość energii zielonej, która zgodnie z prawem musi być zapewniona, czyli w 2009 roku 8,7 proc, a w 2010 10,4 proc.

Jeśli chcesz, aby energia elektryczna zużywana przez twoją firmę była bardziej ekologiczna, możesz wybrać oferty, w których udział energii zielonej jest większy niż wymaga tego prawo.

Jaki jest koszt rozwiązania umowy przed terminem jej wygaśnięcia?

Z analizy wynika, iż sprzedawcy energii stosują dwa rodzaje kar umownych. Może to być kwota ryczałtowa lub kwota obliczana w zależności od liczby miesięcy, które pozostały do wygaśnięcia umowy albo wielkości zużycia, którą klient zadeklarował w umowie.

fot. mat. prasowe

Obliczenia wysokości kar umownych

Obliczenia wysokości kar umownych

W PGE opłata za rozwiązanie umowy wynosi 250 zł netto, jest to stała kwota ryczałtowa, naliczana bez względu na to, kiedy umowa została wypowiedziana przez klienta i ile miesięcy pozostało do wygaśnięcia umowy.

Energa stosuje karę umowną, która jest obliczana na podstawie ilości niezużytej przez klienta energii, która normalnie byłaby zużyta, gdyby klient przed czasem nie rozwiązał umowy. Zakładając, że klient rozwiązał z Energą umowę w połowie okresu trwania umowy i zużył w tym czasie połowę zadeklarowanej rocznej ilości energii (50 MWh), to za pozostałe, niezużyte 50 MWh klient zapłaci karę umowną w wysokości 13 560 zł netto.

Vattenfall nalicza karę umowną na podstawie liczby miesięcy pozostałej do planowego wygaśnięcia umowy. Kwota ta stanowi 60 proc. przeciętnego rachunku wyliczonego na podstawie faktur, które klient zapłacił do czasu rozwiązania umowy i jest pomnożona przez liczbę miesięcy pozostałych do okresu planowego wygaśnięcia umowy. Klient, którego firma w ciągu roku zużywa 100 MWh i który rozwiązał umowę z Vattenfallem po sześciu miesiącach rocznego kontraktu, zapłaci karę w wysokości 7 887 zł netto.

Verivox.pl radzi, aby zwrócić uwagę, że choć w przypadku Energi czy Vattenfalla kary umowne mogą osiągnąć wysokie kwoty, to tak naprawdę wysokość kary umownej nie ma znaczenia, jeśli wybrana oferta jest dla twojej firmy korzystna cenowo i nie zamierzasz zrywać umowy przed planowym jej wygaśnięciem.

Informacje o raporcie
Informacje przedstawione w raporcie pochodzą z cenników i regulaminów oficjalnie prezentowanych przez tych sprzedawców na ich stronach internetowych.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: