Efektywność pracy a nowa era zarządzania
2009-12-25 01:16
Święta w Polsce - porównanie 2009 i 2010 roku © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Dni wolne od pracy w Polsce i na świecie
fot. mat. prasowe
Święta w Polsce - porównanie 2009 i 2010 roku
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Regus, tajemnicą gospodarczego sukcesu może okazać się skuteczne zarządzanie, w którym coraz śmielej mówi się uelastycznieniu środowiska pracy i zarządzaniu opartym na zaufaniu.
"Coraz wyraźniej słychać głosy ekspertów, którzy potencjał gospodarczy widzą nie tylko w liczbie przepracowanych dni, lecz we wprowadzeniu skutecznych strategii zarządzania w środowisku pracy. Przeprowadzone przez nas ogólnoświatowe badania wykazały, że 83% managerów dostrzega konieczność zmian w sposobie zarządzania, z czego 66,5% ankietowanych twierdzi, że środowisko pracy oparte na zaufaniu ma pozytywny wpływ na wyniki pracy" – twierdzi Garry Gurtler, Vice Dyrektor ds. Europy Centralnej i Wschodniej w firmie Regus.
Polacy najbardziej zapracowani w Unii Europejskiej
Pod względem liczby dni świątecznych, Polska z wynikiem 12 dni plasuje się w środkowej części rankingu. W ścisłej czołówce krajów europejskich pod tym względem znajdują się Francuzi, Finowie i Hiszpanie – obywatele tych krajów 14 dni w roku spędzają na świętowaniu. Najgorzej wypadają Brytyjczycy (9 dni świątecznych), Holendrzy (8 dni) i Rumunii (7 dni świątecznych).
Jeśli zaś chodzi o średnią liczbę przepracowanych godzin tygodniowo, według najnowszych danych Eurostatu (z 5 listopada 2009) Polacy należą do najbardziej zapracowanych narodów Unii Europejskiej. Z wynikiem 41,4 godziny pracy tygodniowo plasujemy się na 4 miejscu, tuż za Grecją, Czechami i Austrią.
Regus uważa, iż prawdziwym wyzwaniem w czasie kryzysu - zarówno dla pracownika, jak i menedżera - jest umiejętne zarządzanie czasem i znalezienie złotego środka pomiędzy pracą a odpoczynkiem. Zmniejszenie liczby godzin pracy, czy dodanie jednego czy dwóch dni wolnych, nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.
Efektywność a zarządzanie
Coraz więcej firm dostrzega potrzebę wprowadzenia zmian w sposobie zarządzania. Według badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Regus wśród 1130 przedsiębiorców, 83% firm dostrzega potrzebę zmiany w sposobie zarządzania miejscem pracy. Coraz śmielej mówi się o koncepcji środowiska pracy opartego na zaufaniu, gdzie pracownik posiada autonomię w zakresie zarządzania czasem i przestrzenią pracy oraz o koncepcji środowiska pracy bazującego na serwisach społecznościowych. Wykorzystanie platform społecznościowych polega na zachęcaniu pracowników do nawiązywania kontaktów i współpracowania z ludźmi w sposób wykraczający poza tradycyjne modele współpracy. Takie rozwiązania mają ogromny wpływ na wzrost innowacyjności oraz wzmocnienie kreatywności i konkurencyjności firmy. Aż 66,5% ankietowanych twierdzi, że forma organizacji pracy oparta na zaufaniu pozytywnie wpływa na ich wyniki pracy. Korzystnie o środowisku pracy bazującym na społecznościach internetowych wypowiedziało się z kolei prawie 80% badanych. Z badań wynika także, że 40% firm wprowadza zmiany, by usprawnić pracę zespołową.
„Stoimy u progu nowej ery w zarządzaniu. Zarządzanie zasobami ludzkimi w takiej formie, w jakiej je znamy, ustępuje miejsca zarządzaniu opartemu na zaufaniu. Przewidujemy, że w perspektywie 3 lat inwestycje w środowisko pracy bazujące na zaufaniu wzrosną o 27,5%. Strategia ta bardzo ściśle wiąże się z uelastycznieniem środowiska pracy, w którym managerowie widzą duży potencjał biznesowy” – mówi Garry Gultler Dyrektor Generalny ds. Europy Centralnej i Wschodniej w firmie Regus.
Elastyczne podejście do pracownika i do miejsca pracy jest rozwiązaniem, które – jak pokazują badania – pomaga ograniczyć koszty związane z utrzymaniem placówki do 60%. Inwestycjom w rozwój kapitału ludzkiego towarzyszyć powinny inteligentne rozwiązania z zakresu zarządzania przestrzenią pracy. Ograniczając wydatki na utrzymanie i serwisowanie biura, firma może skoncentrować się na swojej podstawowej działalności gospodarczej i rozwijaniu potencjału drzemiącego w najcenniejszym aktywie firmy – ludziach - podsumowują eksperci z Regus.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl