eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeEkstranet dla zaufanych i wybranych

Ekstranet dla zaufanych i wybranych

2004-05-07 13:30

Ekstranet to dedykowany serwis www lub część portalu korporacyjnego adresowanego do kooperantów i partnerów firmy. W ten sposób dostęp do prezentowanych zasobów posiadają jedynie autoryzowani przedstawiciele, dla których tworzona jest personalizowana informacja. Przyjmuje się, iż po raz pierwszy termin "ekstranet" został użyty przez firmę IBM w roku 1996 podczas Igrzysk Olimpijskich w Atlancie w Stanach Zjednoczonych.

Przeczytaj także: Wirtualna Polska ostatecznie zmienia właściciela

Zaprojektowany system wspierał komunikację między organizatorami tego sportowego wydarzenia a mediami, prezentując akredytowanym dziennikarzom kompleksowe informacje związane z imprezą.

SPECYFIKA EKSTRANETU

Ze względu na swój charakter i przeznaczenie, wyznacznikiem efektywności determinującego popularność ekstranetu jest jego użyteczność. Ścieranie się interesów między tym, co publikować wyłącznie do wewnątrz firmy, a tym, co ma być komunikowane szerszemu ogółowi na korporacyjnej witrynie, jest częstym dylematem redaktorów ekstranetu. Muszą oni sprostać swojej grupie docelowej, którą stanowią szeroko rozumiani partnerzy organizacji, w tym: dostawcy, odbiorcy, dystrybutorzy, resellerzy, agenci, dealerzy, podwykonawcy, a często także kluczowi klienci.

Powszechnie spotykane obszary funkcjonalne ekstranetu bazują na trzech głównych filarach:

Baza wiedzy korporacyjnej - to istotna część ekstranetu kładąca nacisk na warstwę prezentacyjną danych. Informacje są tu publikowane z myślą o podmiotach znajdujących się w łańcuchu dystrybucji pomiędzy firmą (często producentem) a klientem finalnym. Baza wiedzy korporacyjnej zawiera wiele dokumentów, w tym opisów, prezentacji, specyfikacji, parametrów funkcjonalno-technicznych oferowanych dóbr i usług. Poza tym zawiera niezbędne informacje dotyczące warunków handlowych, procedur obsługi klienta, począwszy od procesu sprzedaży aż po reklamacje i umowy gwarancyjne. Tu też często występują dodatkowe mechanizmy wspierające komunikację, jak np. forum dyskusyjne partnerów, chat z właścicielem ekstranetu, sekcja FAQ itp.;

Marketing - dział ekstranetu koncentrujący się na realizacji celów marketingowych kierowanych do:
a) klientów końcowych poprzez partnerów biznesowych - udostępnienie materiałów reklamowo-promocyjnych - broszur, ulotek, publikacji, ekspertyz, rekomendacji oraz innych elementów oddziałujących na decyzje konsumentów; prezentacja informacji związanych z planami marketingowymi, w tym realizowanymi kampaniami reklamowymi, obecnością na targach i innych imprezach branżowych, zapowiedzi nowych produktów, informacje o programach lojalnościowych etc.
b) partnerów - oddziaływanie na konkurujące między sobą podmioty poprzez publikowanie rankingów sprzedaży, wyróżnianie partnerów określonymi statusami, stosowanie różnych form nagradzania najefektywniejszych partnerów w ramach partnerskiego programu lojalnościowego. Często jest to także miejsce realizacji szkoleń produktowych przedstawicielom handlowym partnerów w ramach eLearningu. Co więcej, tu także przeprowadzane są badania marketingowe, gdzie ankietowani dystrybutorzy mogą swobodnie wypowiedzieć się co do oferty produktowej, poziomu cen, jakości towarów, obsługi posprzedażnej, a także przekazać zastrzeżenia i oczekiwania końcowych klientów;

Sprzedaż elektroniczna (e-commerce B2B) - sekcja ekstranetu realizująca funkcje transakcyjne pomiędzy właścicielem systemu a partnerami. Najczęściej przekłada się to na udostępnienie narzędzi umożliwiających składanie i obsługę zamówień online, prezentację indywidualnych warunków handlowych (personalizowany poziom cen i rabatów w zależności od statusu partnera), historii wzajemnych rozliczeń, salda i limitów kredytowych, stanów magazynowych oraz czasu realizacji zamówień.

KOMU EKSTRANET?

Systemy ekstranetowe zdobywają coraz większą popularność. Ich zastosowanie, podobnie jak w przypadku witryn internetowych, nie jest uzależnione od sektora gospodarki i specyfiki działania przedsiębiorstwa. Generalnie ekstranety są projektowane z myślą o szeroko pojętych partnerach organizacji. Faktem jednak jest, iż najczęściej tego typu projekty www są realizowane przez innowacyjne i dynamicznie rozwijające się branże. Najbardziej aktywne we wdrażaniu ekstranetów są: firmy telekomunikacyjne, IT, finansowe, ubezpieczeniowe, motoryzacyjne, producenci elektroniki. Przedstawione case studies mają zobrazować i uświadomić cele oraz efekty działań partnerskich z wykorzystaniem internetu przez światowych liderów.

 

1 2

następna

oprac. : Artur Maciorowski / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Więcej na ten temat: ekstranet, serwis www, portal

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: