Rekrutacja przez Internet coraz popularniejsza
2009-12-30 01:11
Przeczytaj także: Jak sprawną rekrutację widzą sami kandydaci. Co mogą zmienić pracodawcy?
Internetowe giełdy pracy dają też pracodawcom pełną swobodę w kształtowaniu procesu poszukiwania pracowników i określaniu czasu jego trwania. Najnowocześniejsze z nich pozwalają zautomatyzować w dużej części proces wstępnej rekrutacji oraz zapewniają dostęp do dużej bazy aktywnych kandydatów. Czas poszukiwania pracowników jest dla niektórych firm niezwykle istotny, szczególnie wtedy, gdy muszą szybko pozyskać nowych pracowników lub zatrudnić ich tymczasowo.„Zauważyliśmy, że bardzo często właściciele małych i średnich firm prowadzą proces rekrutacji po tradycyjnych godzinach pracy, wieczorem, z domu. Wykorzystują zalety internetowych giełd pracy, które działają 24 godziny na dobę. Coraz chętniej korzystają też z kanału online, który umożliwia jednoczesne opublikowanie oferty i dokonanie opłat za pomocą kart lub przelewów bankowych, bez ruszania się sprzed komputera. W dużych firmach znacznym ułatwieniem jest dostęp do całego procesu rekrutacji dla wszystkich pracowników, którzy biorą w nim udział w każdym miejscu i czasie. To znacznie usprawnia działania działów HR" - mówi Beata Szilf-Nitka, dyrektor internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.
W Polsce na jednego pracownika działu personalnego przypadają średnio 73 etaty, znacznie poniżej średniej europejskiej i amerykańskiej – wynika z badań przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers w 2009 roku na próbie 37 firm, zgodnie z ogólnoświatową metodologią analizy efektywności zarządzania kapitałem ludzkim SARATOGA.
Z Internetu korzystają jednak nie tylko duże firmy, ale także małe i średnie, które stanowią większość w polskiej gospodarce. „Okres rekrutacji nowej osoby – od podjęcia decyzji, przez opublikowanie ogłoszenia, aż po analizę napływających kandydatur trwa w naszej firmie około jeden miesiąc. 90 proc. podjętych decyzji o zatrudnieniu przez Internet jest trafnych. Przez sieć poszukujemy głównie specjalistów i dzięki temu oszczędzamy na czasie i kosztach" - mówi Robert Długoszewski, dyrektor łódzkiej firmy ALT Systemy Informatyczne.
Średni czas rekrutacji jednego pracownika w dużych firmach z wykorzystaniem Internetu i innych metod, takich jak polecenie czy wyszukiwanie kandydatów w biznesowych serwisach społecznościowych, wynosi obecnie 62 dni - takie wyniki przyniosły badania „Nawigator HR” oraz „Wpływ spowolnienia gospodarczego na działalność firm”, przeprowadzone przez dział Reward Information Services firmy Hay Group.
„Dziś można powiedzieć, że rekrutacja w sieci jest obok zatrudniania z polecenia jedną z najbardziej skutecznych metod poruszania się po rynku pracy. I co ważne – bardzo popularną wśród aplikujących na stanowiska pracy” – uważa Beata Szilf-Nitka, dyrektor generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.
Za pośrednictwem sieci poszukują pracowników firmy produkcyjne, ale także z sektora szeroko pojętych usług, w tym bankowych i ubezpieczeniowych, oferując różne metody zatrudnienia. Przykładem jest grupa ubezpieczeniowo-finansowa Aviva, która korzysta z usług portalu infoPraca.pl poszukując kandydatów na doradców ds. ubezpieczeń i inwestycji, którzy prowadząc własna działalność gospodarczą współpracują z Avivą na podstawie umów agencyjnych.
![Rekrutacja pracownika z pokolenia Z - na co zwrócić uwagę? [© pixabay.com] Rekrutacja pracownika z pokolenia Z - na co zwrócić uwagę?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/rekrutacja/Rekrutacja-pracownika-z-pokolenia-Z-na-co-zwrocic-uwage-250697-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl