eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek outsourcingu w Polsce rozkwita

Rynek outsourcingu w Polsce rozkwita

2010-01-04 10:02

Polski outsourcing "pracuje" obecnie nad własnym autonomicznym kształtem. W 2009 roku zaczęła wyróżniać się grupa firm poszukująca możliwości rozwoju swojego biznesu w Polsce, rynek BPO i SSC zaczął budować wspólną grupę interesów - powstały organizacje branżowe, wreszcie, pojawiła się pierwsza metodologia pozwalająca obliczyć wartość tego rynku. Szacuje się, że sama branża centrów usług biznesowych, przy zatrudnieniu ok. 45 tys. osób, generuje dla polskiej gospodarki ok. 2 mld USD rocznie - wynika z raportu Instytutu Outsourcingu.

Przeczytaj także: Rynek outsourcingu szybko się rozwija

Instytut Outsourcingu podaje, że polski rynek outsourcingowy przeszedł w 2009 roku gruntowną metamorfozę. Od momentu pojawienia się centrów usług BPO (Business Process Outsourcing) i SSC (Centra Usług Wspólnych), na rodzimym rynku prym wiodły zagraniczne firmy, wprowadzające standardy przeniesione z innych krajów. W 2009 roku zaczęły się pojawiać nowe zjawiska świadczące o tym, że rozwój branży osiągnął swoją masę krytyczną. Centra usług zyskały niezależność i autonomię, podejmują się teraz nowych zadań, szukają dla siebie biznesu w Polsce i Europie oraz przede wszystkim same kształtują swoją politykę rozwoju.

Poszukiwanie niezależności i szerokiego rynku

Z raportu wynika, że polskie przedsiębiorstwa outsourcingowe aktywnie budują wewnętrzny rynek usług i sięgają po usługi dotychczas zarezerwowane dla dużych zagranicznych koncernów. Część z nich poszukuje nowych klientów na rynku europejskim. Przykładem mogą być działania Target BPO – polskiego dostawcy usług outsourcingu sił sprzedaży i księgowości, który zainwestował w rynek skandynawski.

W minionym roku znacznie wzrosło także zainteresowanie outsourcingiem wśród polskich przedsiębiorstw – już nie tylko tych największych, lecz także z sektora MSP.

- Polski rynek, pomimo spowolnienia gospodarczego, to jednak jeden z najszybciej rozwijających się rynków w obszarze outsourcingu usług HR, gdzie jedną z najpopularniejszych i coraz częściej zlecanych form jest outsourcing kadr i płac – mówi Przemysław Budzbon, Dyrektor Zarządzający ADP Polska – międzynarodowego dostawcy usług outsourcingu funkcji kadrowo-płacowych, jednego z założycieli Instytutu Outsourcingu. – Nadal daleko nam do takich potęg jak Belgia, gdzie z outsourcingu korzysta blisko 80% firm, w mijającym roku odnotowaliśmy jednak wyraźny wzrost zainteresowania naszymi usługami. Porównując liczbę zapytań, które firmy kierowały do ADP w ostatnim półroczu bieżącego roku do tego samego okresu w roku 2008, zaobserwowaliśmy blisko 50% wzrost.

Coraz bardziej zaawansowane procesy

W raporcie czytamy, iż polscy dostawcy outsourcingu poszukują dla siebie kolejnych specjalizacji – coraz bardziej strategicznych i zaawansowanych. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że nasi specjaliści posiadają umiejętności bardzo istotne dla usługodawców. Do najważniejszych atutów polskiej kadry należy znajomość języków, specjalistyczna wiedza oraz coraz większe doświadczenie.

- Dostępność dużej grupy wykształconych absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza ekonomii i administracji jest czynnikiem decydującym dla rozwoju outsourcingu – tłumaczy Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Poland, członek zarządu ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce).- Istotna jest również duża liczba specjalistów drugiego stopnia, którzy umieją nie tylko wykonywać konkretne zadania, lecz także zarządzać całymi procesami.

Polskie firmy i centra zaczynają oferować usługi zarządzania całymi procesami i integracji działań z wielu dziedzin zarządzania przedsiębiorstwem - oferują usługi doradcze. Dla przykładu Infosys BPO Poland – polska spółka koncernu Infosys Technologies, firmy z pierwszej trójki światowych dostawców usług outsourcingu IT i doradztwa biznesowego (4,6 mld USD przychodów, 100 000 zatrudnionych) – obsługuje już 50% wartości kontraktów konsultingowych grupy Infosys na świecie. Doradztwo stanowi około 30% obecnej działalności firmy. Polskie centrum przejęło kilka międzynarodowych kontraktów dotychczas obsługiwanych przez tzw. „wielką czwórkę”.

Dziedziną, która notuje dynamiczny wzrost jest również outsourcing sił sprzedaży. Coraz więcej działających na polskim rynku koncernów FMCG decyduje się na oddanie w zewnętrzne zarządzanie swoich zespołów handlowych. Ten trend pojawił się również w telekomunikacji – Polkomtel oddał w zarządzanie sprzedaż swojej oferty pre paid firmie Target BPO.

Coraz większa wartość światowego rynku – pierwsza metoda wyceny wartości rynku polskiego

Instytut Outsourcingu podaje, iż metodologia wyliczenia wartości rynku BPO zarówno w Polsce, jak i na świecie jest sprawą skomplikowaną. Najpowszechniejszym sposobem jej szacowania jest analiza kontraktów podpisanych przez najważniejsze firmy z branży. W ten sposób wartość rynku analizują najwięksi konsultanci rynku, do których należą Everest Group, NelsonHall, Gartner, czy TPI. Ostrożne szacunki mówią, że wartość światowego outsourcingu to około 310 mld USD za rok 2008 – jest to skumulowana wartość przychodów firm z branży BPO (Business Process Outsourcing) oraz ITO (Information Technology Outsourcing). Trzeba jednak pamiętać, że te szacunki opierają się jedynie na wartości raportowanych przez globalne firmy outsourcingowe, nie biorąc pod uwagę ani lokalnych firm sektora BPO, ani firm konsultingowych zaangażowanych w doradztwo na etapie wdrożenia modelu outsourcingowego, ani przede wszystkim centrów SSC działających w ramach grup kapitałowych, tzw. captive centers, które najczęściej nie raportują oddzielnie swoich przychodów, nie działając na zasadach komercyjnych.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: