Region CEE: sektor BPO wciąż rośnie
2010-01-12 10:51
Zatrudnienie w centrach BPO/SSC w Europie Środkowo-Wschodniej i Rosji © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek outsourcingu w Polsce rozkwita
DiS podaje, iż utrzymujący się wzrost zatrudnienia w sektorze świadczy o prężności sektora BPO/SSC nawet dziś, gdy notuje się spowolnienie gospodarcze na całym świecie. Większość badanych centrów świadczy usługi w zakresie IT (70%). Ponad 40% prowadzi prace badawczo-rozwojowe (R&D). Model outsourcingu procesów biznesowych (BPO) jest obecny w 66% ośrodków, 12% pracujące jednocześnie w trybie SSC.Języki
Różnorodność języków naturalnych, w których komunikacja z centrami BPO/SSC może być prowadzona, wskazuje na poziom ich zdolności do współpracy międzynarodowej. Większość badanych przez DiS ośrodków, poza ojczystym, oferuje co najmniej jeden dodatkowy język komunikacji. Dominującym jest tu angielski, używany w prawie 100% badanych centrów outsourcingu. Drugim językiem jest język niemiecki, w którym ponad 50% ośrodków będą mogli przedstawić swoje usługi. Dość popularny jest rosyjski, jako język ojczysty dla Rosji i przynajmniej częściowo język ojczysty dla Białorusi, Ukrainy, Mołdawii i krajów bałtyckich. Spośród innych języków – naturalnych dla mieszkańców krajów nieeuropejskich warto wspomnieć, francuski, włoski i hiszpański.
Ponadnarodowe umiejętności komunikacji w językach w regionie Europy Środkowej wydają się być dość wysokie. Stosunkowo wysoka liczba podmiotów dostarcza w tym zakresie szerok ofertę. Około 80 badanych centrów outsourcingowych w Europie Środkowo włada 10 i więcej językami, natomiast 190 ośrodków oferuje jednoczesne usługi w co najmniej 6 językach.
Analiza lokalizacji
DiS podaje, iż w badanych 750 przypadkach, centra outsourcingu w regionie Europy Środkowej i Wschodniej zostały rozlokowane w blisko 200 miastach. Jednak 50 największych miast koncentruje w sobie prawie 90% całkowitego badanego zatrudnienia BPO/SSC w regionie. Główną rolę odgrywa dziesięć najlepszych lokalizacji, które zgodnie z badaniem DiS skupiają około 70% miejsc pracy w sektorze BPO/SSC.
Więcej niż jedno centrum, wśród 750 badanych, działa w zaledwie około 70 miastach. W innych, zazwyczaj mniejszych, w sensie liczby mieszkańców, powstały tylko pojedyncze centra. Zjawisko to świadczy o tym, że większe miasta oferują znacznie korzystniejsze warunki dla centrów outsourcingowych niż małe. Niemniej oczekuje się, że lista lokalizacji centrów outsourcingowych zostanie w najbliższych latach poszerzona. Eksperci podają, iż prawdopodobnie na rozwój mogą liczyć zarówno dalekie przedmieścia dużych aglomeracji, jak i inne miasta liczące 100-200 tysięcy mieszkańców. Pojedyncze lokalizacje niektórych centrów mogą zostać zrealizowane także w miastach liczących mniej niż 100 tysięcy mieszkańców, o ile występują tam wystarczająco silne tradycje szkolnictwa wyższego. W wyniku rozbudowy sieci centrów BPO/SSC, koncentracja zatrudnienia w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych miast, powinna powoli spadać.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl