Internet wspiera handel tradycyjny
2010-01-13 13:56
Waga różnych źródeł informacji w procesie podejmowania decyzji o zakupie sprzętu RTV/AGD © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Planowanie podróży offline czy online?
Z przedstawionych wyników badań, zrealizowanych przy współpracy z Google i Media Saturn Holding, wynika, że 74% konsumentów dokonujących zakupu sprzętu RTV/AGD korzysta z Internetu przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie.Z punktu widzenia konsumenta dwa najprzydatniejsze źródła informacji to kontakt ze sprzedawcą oraz Internet, a wyszukiwarka jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w dotarciu do poszukiwanych w trakcie procesu decyzyjnego informacji.
fot. mat. prasowe
Waga różnych źródeł informacji w procesie podejmowania decyzji o zakupie sprzętu RTV/AGD
„Choć handel offline ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania Internetu w procesie podejmowania decyzji” - powiedział Mateusz Galica, Strategic Director, TNS OBOP.
Co ciekawe, uzasadnioną głównie informacjami z sieci decyzję zmienia w sklepie tylko 1 na 5 konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy. Oznacza to, że większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu i w samym sklepie dosyć rzadko zmienia zdanie. Proces decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca.
fot. mat. prasowe
W tydzień czy w pół roku? Czas poszukiwania informacji
Na synergię wpływu informacji z i spoza sieci na decyzje zakupowe konsumentów wskazuje fakt, że 56% badanych poszukuje treści zarówno online, jak i w trybie offline, korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26% poszukuje wiadomości na temat produktów w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8% wszystkich respondentów wykorzystuje tylko Internet do poszukiwania swojego wymarzonego sprzętu.
„Pomimo postępującego rozwoju sprzedaży internetowej, silna pozycja sprzedaży stacjonarnej w najbliższym czasie wydaje się być niezagrożona. Oczywiście rozwój rynku wymaga także wykorzystania takich narzędzi komunikacji jak Internet” - powiedział Marcin Rosati, Członek Zarządu Media Saturn Holding Polska.
Aż 46% badanych wymienia sprzęt ze względu na chęć posiadania nowszych, bardziej rozbudowanych modeli odpowiadających najnowszym trendom. Konsumenci kupujący sprzęt ze względu na awarię obecnie posiadanego telewizora czy odkurzacza stanowią jedynie 23%, zatem decyzje większości konsumentów są wynikiem gruntownych przemyśleń, a towarzyszący im proces dokonywania wyboru jest bardziej czasochłonny i wyważony.
Handel offline ma swoich lojalnych klientów - większość konsumentów po dokonaniu zakupu w sklepie nie rozważa możliwości dokonania podobnego zakupu przez Internet. 4 na 5 badanych nigdy nie próbowało zakupów w sieci, głównie ze względu na brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą i obejrzenia sprzętu, oraz nadal niski poziom zaufania do zakupów przez Internet.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2009 w 10 marketach Media Markt i Saturn w 5 miastach w Polsce, na próbie ponad 1000 osób (18+), które w dniu spotkania z ankieterem zakupiły sprzęt RTV/AGD. To pierwszy tego typu projekt badawczy w Europie Środkowo-Wschodniej analizujący efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl