Telewizja mobilna: Polacy zadowoleni po pilotażu
2010-01-20 10:21
Przeczytaj także: Telewizja mobilna: rusza program pilotażowy
fot. mat. prasowe
Miejsce korzystania z TV mobilnej
W Warszawie telewizja mobilna została uruchomiona we wrześniu 2009 r., a obecnie działa również w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Katowicach, Słupsku, Gorzowie, Zielonej Górze i Elblągu. Do końca 2011 r. obejmie swoim zasięgiem 31 miast.
Pilotaż warszawski, podobnie jak badania w Austrii i we Włoszech, potwierdził, że tradycyjnie oglądane kanały telewizyjne cieszyły się największą popularnością również wśród widzów telewizji mobilnej. Respondenci najchętniej oglądali programy TVN, TVP oraz Polsatu. Jednocześnie ankietowani deklarowali duże zainteresowanie regionalnymi kanałami telewizyjnymi. Dlatego też, w odpowiedzi na oczekiwania użytkowników, spółka zdecydowała się rozwijać swoją ofertę programową w tym kierunku. Według prognoz INFO-TV-FM w przyszłości, poza pakietem podstawowym, możliwa będzie budowa profilowanych pakietów tematycznych oraz przygotowanie oferty w oparciu o mobizody.
Celem programu pilotażowego jest poznanie opinii użytkowników na temat usługi, określenie ich oczekiwań, a w przyszłości pomoc w budowaniu oferty detalicznym operatorom usługi i dostawcom treści telewizyjnych. Obecnie pilotaż jest kontynuowany w innych miastach, np. Poznaniu. W programie pilotażowym biorą udział m.in. operatorzy platform satelitarnych i nadawcy telewizyjni Cyfrowy Polsat i CANAL+ Cyfrowy, telewizja TVN, operator telefonii komórkowej CenterNet oraz operatorzy kablowi Vectra i Inea.
Telewizja mobilna to rozwiązanie, które umożliwia dostęp do multimediów z wykorzystaniem telefonu komórkowego i innych urządzeń przenośnych. Daje to możliwość oglądania telewizji w dowolnym czasie i miejscu. Usługa oferuje również cały szereg dodatkowych funkcji, takich jak linki do stron związanych z programem czy podgląd scen i fragmentów filmów.
Szacuje się, że w 2012 roku z telewizji mobilnej na świecie będzie korzystać 327 milionów użytkowników, a przychody związane z broadcastową telewizją mobilną przekroczą 10 miliardów dolarów.
Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzone przez GfK Polonia obejmowało 100 użytkowników telefonów komórkowych w wieku 16-49 lat. Badanie składało się na 16 dniowy test telewizji mobilnej, który zawierał 16 pomiarów codziennych CAWI (łącznie 1539 obserwacji) oraz 4 pomiary dodatkowe CAWI, a także 5 IDI połączonych z testem user experience. Badanie odbyło się w grudniu 2009 r. w Warszawie.
Przeczytaj także:
Mobilna telewizja w Polsce już działa
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
telewizja mobilna, program pilotażowy, technologie mobilne, mobilna telewizja, mobilna TV, DVB-H, INFO-TV-FM