Analiza strategiczna: model 5 sił Portera
2010-01-21 08:01
Przeczytaj także: Zarządzanie firmą: zapewnienie ciągłości działania
Poszczególne czynniki zostały przedstawione na poniższym rysunku:fot. mat. prasowe
Oprócz dostawców i odbiorców mamy również do czynienia z możliwością pojawienia się nowych produktów lub substytutów oraz wejścia nowych producentów. Takie ryzyko jest w dość dużym stopniu uzależnione od następujących czynników:
- atrakcyjności sektora,
- wysokości barier wejścia,
- możliwości represji ze strony producentów sektora.
Synteza tych czynników oraz zadanie sobie wielu pokrewnych tej tematyce pytań pozwoli nam ocenić pokrótce atrakcyjność danego sektora i zanalizować spółkę pod względem jej pozycji strategicznej w danym sektorze. Wydaje się, że porterowska piątka to całkiem dobre narzędzie analizy. Występują jednak zarzuty, że model porterowski jest przeznaczony dla rynków statycznych. Co więcej, krytycy mówią również o przydatności modelu dla rynku jednorodnego pod względem produktowym, gdyż jego przydatność w przypadku szerszej analizy (całego sektora gospodarki lub szerokiej gamy produktów) jest znikoma. Nie ulega jednak wątpliwości, że dokonując analizy przedsiębiorstwa, 5 sił Portera jest wciąż modelem o bardzo mocno zakorzenionym znaczeniu.
Przeczytaj także:
Analiza Kluczowych Czynników Sukcesu
1 2
oprac. : Wojciech Demski / IPO.pl
Więcej na ten temat:
analiza strategiczna, 5 sił Portera, analiza 5 sił Portera, działanie przedsiębiorstwa, zarządzanie firmą