ARSS: placówki bankowe w 2009 r.
2010-01-21 09:34
Przeczytaj także: Franczyza bankowa I-IV 2009
Jak wynika z raportu na koniec 2009 roku działało w naszym kraju ok. 4 tysięcy oddziałów prowadzonych przez agentów 15 największych banków w Polsce rozwijających ten rodzaj placówek. Liderem od lat jest PKO BP, które pierwsze placówki agencyjne uruchomiło już w latach 50. minionego stulecia. Obecnie sieć agencyjna banku liczy 2175 lokalizacji. W tej to też sieci następują najliczniejsze roszady. Bank w ostatnich latach zaczął ją restrukturyzować, co w minionym roku znalazło odzwierciedlenie w uruchomieniu 138 nowych placówek agencyjnych przy jednoczesnym zamknięciu 222. Na ten rok PKO BP zapowiada dalszy rozwój, ale i optymalizację sieci.fot. mat. prasowe
Placówki agencyjne otwarte w 2009 r.
Placówki agencyjne otwarte w 2009 r.
- Pomimo spowolnienia gospodarczego dynamika otwarć nowych placówek agencyjnych utrzymała się na podobnym poziomie co w poprzednich latach. Wynika to przede wszystkim z tego, że zwiększyła się liczba banków, które postanowiły w ten sposób budować sieci placówek. Z kolei banki, które już wcześniej rozwijały sieci agencyjne, położyły na to jeszcze większy nacisk, aby w dobie kryzysu ograniczyć koszty związane z otwieraniem własnych oddziałów. Z drugiej strony dla wielu indywidualnych przedsiębiorców własna placówka bankowa to ciągle prestiż, szczególnie w mniejszych miejscowościach, i szansa na stabilne źródło przychodów – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
fot. mat. prasowe
Placówki agencyjne zamknięte w 2009 r.
Placówki agencyjne zamknięte w 2009 r.
- Jak widać, bankowy biznes nie należy do najłatwiejszych i nie jest z góry skazany na sukces. Okazało się bowiem, że w sytuacji zaostrzenia przez banki polityki kredytowej modele biznesowe funkcjonowania placówek agencyjnych, które w głównej mierze były oparte na wpływach z prowizji od sprzedanych kredytów, przestały się sprawdzać. Ponadto wiele banków postanowiło obniżyć wysokość prowizji wypłacanych agentom, aby w ten sposób przynajmniej częściowo poprawić własne wyniki. Dlatego nie dziwi fakt, że wiele banków nie jest w stanie określić, jak ich sieci agencyjne będą się rozwijać na przestrzeni najbliższych miesięcy lub też ograniczają się do enigmatycznego stwierdzenia, że będzie to uzależnione od sytuacji na rynku – wyjaśnia Andrzej Krawczyk.
fot. mat. prasowe
Planowane otwarcia placówek agencyjnych w 2010 r.
Planowane otwarcia placówek agencyjnych w 2010 r.
Ambitne plany mają także inne zadomowione już w Polsce banki. I tak Bank DnB Nord chce przyłączyć do Agencji Monetia kolejnych 130 placówek. BZ WBK zakłada otwarcie 111 placówek partnerskich w tym roku, a Invest Bank – 100. Jednak, jak wspomniał Andrzej Krawczyk, wiele banków nie chce precyzować swoich planów. Rozwój placówek agencyjnych w tym roku uzależniają od sytuacji rynkowej – tak swoje zamiary określają m.in. Eurobank oraz Polbank. Z deklaracji siedmiu z 15 ankietowanych banków wynika jednak, że placówek agencyjnych w Polsce w 2010 roku przybędzie przynajmniej 700.
- Większość planowanych do otwarcia placówek agencyjnych przypada na banki, które dopiero niedawno zdecydowały się na budowę sieci agencyjnych lub na te, które w istotny sposób przebudowały swoją ofertę dla agentów i chcą teraz tchnąć drugie życie w swoje sieci i zdynamizować ich rozwój. Oczywiście życie będzie weryfikowało te ambitne zamierzenia. Niemniej coraz wyraźniej widać, że szansą dla nowych graczy na rynku mogą być niezadowoleni agenci innych banków, którzy w poszukiwaniu lepszych warunków współpracy coraz częściej decydują się na zmianę barw – mówi Andrzej Krawczyk.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl