Praca w branży PR 2009
2010-01-21 09:52
Profil stanowiska - porównanie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Praca w branży PR 2008
Tymczasem w 2008 od początku roku liczba ogłoszeń w sposób umiarkowany, ale stały rosła, by osiągnąć punkt kulminacyjny w wakacje i powoli spadać. Można więc powiedzieć, że dla PR-owców najgorszy był przełom lat 2008-2009.W 2009 roku nieco ponad połowa wszystkich ogłoszeń napłynęła bezpośrednio do wortalu PRoto (aż 749 z 1456 ofert). Pozostałe ogłoszenia ukazały się kolejno w: internetowych serwisach rekrutacyjnych - 659 ogłoszeń - oraz prasie (48), głównie w Gazecie Praca - poniedziałkowym dodatku Gazety Wyborczej. Tak więc do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się więc szczegółowo kolejno: PRoto z 749 ogłoszeniami, Pracuj.pl - z 457, portal Infopraca – ze 152 oraz Gazeta Wyborcza – z 48.
Tradycyjnie najwięcej ofert – bo blisko 58 proc. - pochodziło z województwa mazowieckiego. Warto jednak zauważyć, że w roku 2009 procent ogłoszeniodawców mających swoje biura w Warszawie jest niższy o 12 oczek w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrosło natomiast znaczenie pracodawców w regionach małopolskim i dolnośląskim.
fot. mat. prasowe
Profil stanowiska - porównanie
Co ciekawe, nie dość, że w 2009 ofert było mniej, to jeszcze więcej z nich (w ujęciu procentowym) było przeznaczonych wyłącznie dla praktykantów/stażystów, w roli których najchętniej widziani są studenci. Pod tym względem rekordowy był czerwiec, w którym oferty dla stażystów stanowiły 30 proc. Przy porównaniu lat 2008-2009 widać, że zapotrzebowanie na praktykantów i asystentów wzrosło kosztem ofert przeznaczonych dla specjalistów i managerów.
Może to być wynikiem kryzysu – agencje i firmy wolały zatrudniać stażystów i praktykantów, nawet z możliwością oferty zatrudnienia w przyszłości, niż oferowania regularnych umów pracownikom etatowym. To prosta kalkulacja – pracownicy zatrudniani na te stanowiska mają z założenia mniejsze doświadczenie, a także – niższe zarobki.
fot. mat. prasowe
Kto kogo szuka? Profil stanowiska i instytucja zamieszczająca ogłoszenie
W roku poprzednim proporcje te były niemal identyczne. Zmiana na rzecz firm, które w tym roku częściej niż w poprzednim poszukiwały PR-owców wyniosła 1 proc. Agencje zamieściły zaś 2 proc. mniej ogłoszeń dla potencjalnych pracowników. Trudno mówić więc o spektakularnej zmianie trendu: chętniej PR-owców zatrudniają firmy. Widać to było zwłaszcza w ostatnim miesiącu 2009, w którym na 102 oferty aż 54 dotyczyło zatrudnienia w firmach (przy 36 ofertach agencyjnych).
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl