Marki własne produktów sprzedają się lepiej
2010-01-28 12:46
W ubiegłym roku sprzedaż produktów spożywczych pod markami własnymi wzrosła wartościowo o 19,4 proc., a chemii gospodarczej o 28 proc., podaje Nielsen. Wzrost sprzedaży żywności pod markami własnymi był trzy razy większy niż średnia dla całego rynku.
Przeczytaj także: Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
W 2009 r. wartość sprzedaży produktów chemicznych pod markami własnymi wzrosła o 28 proc. w stosunku do 2008 r. Cały rynek chemii gospodarczej, markowy i niemarkowy, wzrósł o 9,5 proc.Marki własne cieszą się tak dużą popularnością dzięki niższym cenom. Konsumenci wyraźnie zaczęli oszczędzać, zwłaszcza na środkach czystości.
Najwięcej produktów marek własnych oferują dyskonty. W przypadku produktów spożywczych stanowią one 57,3 proc. całej oferty, a produktów chemicznych 64,8 proc. W hipermarketach udziały marek własnych nieznacznie przekraczają 5 proc., w supermarketach dochodzą do 7,7 proc.
Marki własne zyskują udziały w polskim rynku nektarów, napojów i soków. Nielsen podaje, że w 2009 r. pod względem wielkości sprzedaży zwiększyły się one o 3 proc., do 29 proc. Jeszcze w 2008 r. było to 24,5 proc. Wzrosły też udziały marek własnych w rynku wody butelkowanej.
W ostatnim roku marki własne były siłą napędową także rynku mrożonej żywności. Z danych firmy MEMRB wynika, w 2009 r. ich udział w segmencie mrożonek warzywnych i owocowych zwiększył się o niemal 2 proc., do 23 proc. Na marki własne przypada co piąta złotówka wydawana na dżemy, marmolady i powidła. Pięć lat temu udział ten wynosił około 13 proc. W 2009 r. udział marek własnych w rynku wafli zwiększył się w ujęciu ilościowym o około 4 proc., do 11 proc.
Przeczytaj także:
Producenci żywności: kontrola cen przez UOKiK konieczna
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
marki własne, rynek żywności, produkty spożywcze, sprzedaż żywności, ceny żywności